måndag 10 augusti 2015

Ett ögonblick av magi

Tror faktiskt aldrig jag sett Liverpool se så nervöst ut som igår på Brittania. Helt klart var killarna tagna av stundens allvar. Förra säsongens förnedring mot samma lag i sista matchen hade verkligen satt sina spår i killarnas huvuden. Det fick bara inte hända igen. I första halvlek så spelade laget så tillknäppt att det nästan var parodiskt att kolla på. Det tjongades hej vilt och ingen förutom de fyra där fram vågade följa med upp i anfallen. Allt, verkligen allt handlade om att inte släppa in något mål i baken. Spelet var riktigt uselt, men det tänker jag inte lägga någon större vikt vid. Premiärer med många nya spelare och spelare som varit borta länge på grund av landslagsuppehåll gör att det nästan alltid ser ut så här. Varken Chelsea, United, Arsenal eller Tottenham presterade något mycket bättre.
Det som dock oroar mig mest är spelarnas nervositet. Det kändes alldeles för ängsligt för att man kan vara nöjd. Simon Mignolet såg ju t.ex. helt vettskrämd ut när de zoomade in honom i spelargången före matchen. Visst premiärnerver är ju premiärnerver, men mentaliteten kändes inte bra. Jag ser inte riktigt framför mig det här laget kliva in på t.ex. ett fullsatt Wembley i en cupfinal och prestera. Det måste finnas mer pondus och inre trygghet.

Som tur är så såg inte Stoke särskilt mycket bättre ut. Enda målchansen av rang i första halvlek var ironiskt nog Glen Johnsons. Som tur var så visade han inte mer kyla och kvalitet i Stoketröjan än vad vi sett de sista åren i LFC:s dito.

I andra halvlek så började nervositeten sakta släppa lite och när Brendan Rodgers satte in Emre Can och flyttade upp Coutinho så blev det lite mer fart i Liverpools offensiv. Med Can bakom sig vågade både Milner och Hendersons sig fram längre i banan och deltog på ett helt annat sätt i offensiven. Det gav mycket mer tyngd åt anfallen även om det inte resulterade i några riktigt heta målchanser.
För i ärlighetens namn så var det inte mycket action i andra halvlek heller.
Precis när man nästan somnat till i TV-soffan så hände det plötsligt något helt oväntat. Från ingenstans bröt den innan dess helt osynlige Coutinho mönstret då han först mycket starkt vände bort sin ryggsäck till försvarare och sen pangade in ett drömmål i krysset. Vi börjar kunna det här nu. Från vänster avancera in mot mitten och borra in ett skott i bortre hörnet. Den här gången med en väldig kraft, som verkligen ställde Jack Butland som inte han med trots ganska långt avstånd från mål. Det målet innebär så mycket mer än bara 3 poäng. Känslan är i allafall att det lyfte ett enormt ok från Brendan Rodgers och hela lagets axlar. Så Tack Philippe Coutinho! Tack!



//YNWA

1 kommentar:

Angelus sa...

Ja en otroligt skön start och 3 otroligt tung poäng i en match vi under förra säsongen mest troligt förlorat...

Förmodligen mkt nerv innan matchen och jag förstår den defensiva inställning vi hade, tror inte att Milner och Hendersson hade något med offensiven att göra under första timmen.
Backlinjen förtjänar beröm då den agerade stabilt. Lovren felfri för först gången i vår tröja, Gomez gjorde en bra debut även om han kändes som den svagaste länken i i backlinjen. Nu är han ung å väldigt lovande å går en ljus framtid till möttes, dock tror jag inte han är redo för 38 raka matcher i PL. Samtidigt så lämnades han ensam på sin kant då Lallans fria roll gjorde att Gomez vart ensam på vänsterkanten.

BR fick skit för laguttagning och avsaknad av matchplan etc på olika forum innan/under match på div olika forum. Å nej jag tycker inte vi ska fortsätta med 4231, iaf inte med Milner å Henderson från start(tror inte jag kan minnas att BR startat med 4231 tidigare), vet att du förelänge sedan sagt att den inte passar oss ;)

Efter 1-6 för 4 månader sedan, så förstår jag som sagt vårt defensivt tänk inledningsvis och vi gör det bra, då Stoke har en målchans i 1a och en till i 2a. Sen är jag givetvis färgade men efter bytet Can in för Lallana, Milner, Hendersson upp i banan så tar vi över och jag hoppas vi startar som vi slutade mot Bournemouth på måndag. Vi hade en bra rörelse och genast deltog Milner och Hendersson i anfallen. Jag hoppas på en 41212(Firmino och Benteke längst fram) alt 433(om Ibe startar)