lördag 28 februari 2015

Mina tankar inför Liverpool - Manchester City

I morgon söndag kommer Manchester City på besök till Anfield. I den oerhört täta striden om en CL-plats till nästa år, är det såklart en väldigt viktig match för vårt röda favoritlag.
För mig är den största nyckeln till framgång i denna match hur fräscha ben och huvuden Rodgers kan ställa på benen. Efter 120 minuters stenhårt jobb i Istanbul i den sena torsdagsmatchen, landade grabbarna i Liverpool kl.04.30 på fredagmorgonen lokal tid. Drygt två dygn senare ska man alltså ta sig an de regerande mästarna. Framförallt är det på mittfältet och i anfallet som Rodgers måste trolla fram en stark uppställning. Joe Allen och Emre Can på det centralamittfältet såg rejält trötta ut under förlängningen och nästan stapplade runt i slutet. I morgon kommer de att ställas mot ett riktigt kraftfullt Citymittfält, med utvilade och väldigt spelsugen Yaya Toure(tillbaka efter avstängning) i spetsen.
Förhoppningsvis är Jordan Henderson helt fit for fight och tillbaka i laget. Bredvid honom så står det sannolikt mellan Allen eller Can. Vem är fräschast? vem passar bäst? Även om Emre Can gjorde en bra match senast så hoppas jag Allen får förtroende från start. Han är mer löpstark, mer positionssäker och har tidigare visat att han verkligen kan göra livet surt för Yaya Toure( 2013 gjorde Allen en av sina bästa matcher i LFC tröjan mot City). Jag inbillar mig också att lite lättare Allen skulle återhämta sig fortare än betydligt mer muskulöse Can. Men det är bara ännu en av mina hobbyteorier =) En tanke är att åter spela Can i backlinjen från start och sen göra ett skifte sista halvtimmen där Allen får vila. Offensivt så såg varken Sterling eller Sturridge särskilt heta ut i torsdags. Jag är faktiskt inne på att vila Sturridge från start och flytta upp Sterling igen. Det är dels en hårfin balansgång hur mycket speltid Sturridge tål med sina tidigare muskelproblem. Sen är känslan att han också skulle må bra av att återhämta sig lite rent energimässigt. I torsdags såg han lite seg ut i både tanke och fötter. Sterling tror jag däremot successivt kommer att hitta formen igen efter sitt korta skadeupphåll. Med honom på topp så kommer Manchester City backarna få riktiga problem i djupled och tvingas till en lägre utgångsposition. Något som Coutinho och Lallana verkligen skulle kunna dra stor nytta av! Sen slänger vi in Sturridge o Balo sista 20 om det behövs!!

Så här ser min startelva ut:

 Mignolet
Can, Skrtel, Sakho
Markovic, Henderson, Allen, Moreno
Lallana, Coutinho
Sterling

Hur ser din startelva ut?

///YNWA

5 kommentarer:

Angelus sa...

Jag tycker elvan ser bra ut å hoppas vi strartar så...
Dock tror jag BR kommer välja Sturridge på topp och Sterling Coutinho bakom..

Grobbelarenheldel sa...

Ja det är väl mest troligt. Jag anade dock en viss tvekan hos Rodgers på presskonferensen inför matchen om Sturridge. Han menade på att det gäller att vara väldigt försiktig med denne så att han inte går sönder igen. För mig lät det som att han nog inte startar idag.... Men den som lever får veta. =)

Angelus sa...

Ja jag hoppas du har rätt ;)

Angelus sa...

Du hade rätt !!! :)

Angelus sa...

Otroligt skön vinst....
Å det kändes stabilt i andra, vi bestämde och dikterade vilkore, var det bättre laget.
Nu är det bara att få till effektiviteten i avsluten som saknas (har väl iof saknas hela säsongen) ;)