onsdag 3 juni 2015

Är Mateo Kovacic en man för LFC?

Nu är verkligen sillyseason igång på riktigt. Ryktena florerar hej vilt i media om spelare Liverpool är och rycker i. Här är mina tankar kring veckans hetaste rykte:


Mateo Kovacic
Enligt italiensk media(Gazetta dello sport, Sportmediaset) så har Liverpool budat 18 miljoner euro för inters mycket lovande innermittfältare. En summa samma medier rapporterar är 7 miljoner euro mindre än vad Inter är villiga att säljan honom för. Den unge kroaten har haft en fin säsong i Inter, men jag undrar ändå om han verkligen är redo att ta PL med storm. Kovacic har otroligt fin teknik, och är väldigt skicklig på att ta sig ur trånga situationer och öppna upp spelet. Däremot är jag inte helt övertygad om dennes kapacitet i defensiven. Han jobbar hårt, men har han styrka och kraft nog att klara sig på inre mittfältet. Bredvid en riktigt stark defensiv mittfältare tror jag absolut att han skulle klara sig fint. Men med t.ex. Jordan Henderson som partner tror jag inte att backlinjen skulle få den hjälp den så väl behöver... Men med t.ex. en Lucas Leiva i högform eller Alex Song bredvid sig så tror jag han skulle kunna lyckas bra i LFC.
Bredvid Coutinho i en 3-4-2-1 uppställning skulle han nog säkert kunna bli en succé, men jag undrar jag om det är det spelsystem Rodgers tänker satsa på framöver. Är det det så tror jag absulot att Kovacic skulle kunna bli en hit i LFC! Men annars ser jag honom mest som backup till Henderson alt Coutinho de gånger de inte startar... Visst vi behöver bredd, men för mig är det givet att vi i sommar verkligen försöker hitta spelare som går rätt in i startelvan i höst. Tänker Rodgers satsa på att ha två sittande mittfältare i höst så måste det vara prio ett att hitta en spelare som är stark även i defensiven. Med en rejält slant för Sterling i sommar ser jag dock gärna Kovacic i LFC tröjan! Han har potential att bli en världsspelare o får man möjligheten att signa en sådan för en lämplig peng så måste man slå till. En försäljning av Sterling borde se till att det finnas pengar i plånboken att hitta de startspelare Liverpool behöver ändå.

YNWA

1 kommentar:

Angelus sa...

Ser oxå gärna spelare i vår tröja, men precis som du nämt är han kanske inte en given startspelare....
men i 3421 alt en 4231 där 3an är mer centrerad kan han vara en väldigt bra lösning.

Tänker då ex

Hendersson Milner
Lallana Kovacic Counthino
Sturridge