onsdag 22 juli 2015

Optimisten vs. Pessimisten

Min något fotbollsskadade hjärna slits hela tiden mellan hopp och förtvivlan.


På högra axeln sitter den obotlige optimisten som ser fram emot den nya säsongen när LFC med de fantastiska nyförvärven verkligen ska ta sats mot toppen av PL igen. Han viskar: -we go again!

Samtidigt sitter det en helt annan fågelart på andra axeln och säger att Rodgers har gjort det igen, köpt och satsat på helt fel spelare och vi går mot ännu en misslyckad säsong.

Jag vet inte om ni känner igen er i detta och likt mig slits mellan de här helt olika tankegångarna. För mig är det alltid en inre kamp mellan den goda och den onda sidan.  Optimisten tänker att nu har äntligen B.R fått de spelare han behöver för att lyckas med sin taktik och det grundspel han förra året saknade. På andra sidan viskar då den mer luttrade halvan av mig att Brendan Rodgers inte har mentaliteten att leda ett storlag som Liverpool. Han vänder kappan efter vinden så fort han stöter på en liten motgång. Ena dagen är det 4-3-3, nästa 3-5-2 och däremellan även 4-4-2 diamant. I år vet ingen vad som kommer hända. Hur ska Firmino och Coutinho få plats i en elva med Benteke på topp? Ska de spela som ytterforwards? Eller lämnas tröge Benteke som ensam anfallare med två offensiva mittfältare där bakom? Hur tänkte han när han köpte Milner, ska vi ha enäggstvillingar på inre mittfältet som båda är halvtaskiga bollvinnare. Nej cynikern i mig viskar inte den säger: -Flopp!

Men vänta Rodgers har säkert en briljant plan! 4-4-2 diamant med Firmino som forward bredvid Benteke och Coutinho som hovleverantör där bakom. Vår nye brasse är faktiskt riktigt vass på djupet och klarar det galant. Med Hendo och Milner har vi ligans bästa vinthundar på mitten som kan springa sönder vilket lag som helst. Bakom dessa herrar behövs knappt någon defensiv hjälte, för taktiken kommer att vara att pressa sönder motståndarna fullständigt. Emre Can, Joe Allen och även Lucas Leiva klarar det jobbet utan problem. När vi i år även kommer att ha en så mycket stabilare backlinje så är behovet av en riktig städgumma också mycket mindre. Ingen behöver täcka upp bakom klabbvarpan Johnson eller rädda skinnet på Lovren efter ett av alla hans felbeslut. Nej i år har vi ju stabile Clyne på högerbacken och Sakho i mitten som har fått bygga upp sig en hel sommar så att han håller en hel säsong. Dessutom så har ju Moreno hunnit acklimatisera sig fullt ut och kommer prestera mycket jämnare.
Men vänta nu optimistsike Rune! Du kan väl på allvar inte mena att Liverpool har en stabil backlinje? Att Can, Allen eller Lucas kan rädda den defensiven? Sakhos 10 matcherscykel är ju  klassisk. Han spelar 10 matcher, går sönder och är borta lika länge, spelar 10 och går sönder osv. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli. Nej kamma till dig och inse att Brendan Rodgers är borta innan jul och att vi framöver får vara glada om vi når Europa League.

Så är det i min värld. Som tur är brukar alltid den optimistiska sidan vinna kriget i mitt huvud.
We Go Again!
Support & Believe!




4 kommentarer:

Angelus sa...

Jag tror det blir bra ;)

Jag hoppas och tror på en 442 med diamant där Couthino är offensiv, Firmino på topp med Benteke... Inga och Origi på bänken ...
Tror dock att Benteke fungerar utmärkt i en ren 433 (inga yttrar) med Firmino och Ings som sällskap på och Couthino på mittfältet med Henderssson/Miller och Can/Lucas..

Men ha att få in Benteke, Firmino, Couthino, Miller, Hendersson samtidigt är ett avancerat pussel. ..

Grobbelarenheldel sa...

Ja 4-3-3 med centrerade ytterforwards kan jag köpa. Men då lär Rodgers spela med Hendo och Milner som sittande mittfältare och Coutinho framför, något jag inte tror håller mot bättre motstånd. Den där riktiga bollvinnaren saknas. Både Hendo och Milner kommer spela från start det är helt uppenbart. Alternativet är då att trycka in Lucas/Can/Allen som defensiv mittfältare och flytta fram Coutinho som ytterforward, vilket jag inte alls tycker är bra. Coutinho ska spela centralt!
En annan möjlighet är att han spelar 4-1-2-2-1 ,vilket är samma som en 4-4-2 diamant, men med två offensiva mittfältare som rör sig fritt bakom Benteke. Lite som Coutinho och Lallana spelade i 3-4-2-1 uppställningen förra året.

Men jag blir mer och mer övertygad om att det kommer att bli en 4-2-3-1(4-3-3 om du vill) uppställning i premiären. Migs-Clyne,Skrtel,Sakho, Moreno-Hendo, Milner-Firmino/Lallana, Coutinho, Ibe-Benteke. Firmino eller Lallana avgörs om brassen hinner komma in och jobba upp sig i matchform till premiären. Jag vill inte se den uppställningen men så blir det nog.

Det svåraste pusslet att försöka lägga är att göra bästa startelvan med alla spelare att tillgå! Med förbehållet att Milner måste spela centralt(har ju tydligen blivit lovad det). Hur ska man få plats med både Benteke och Sturridge samtidigt som både Coutinho och Firmino ska spela. Jag hade nog spelat som Rodgers gjorde med Sturridge och Suarez en 4-3-3 med två centrerade forwards. Flytta in Sturridge som en centrerad högerforward och låta Clyne få jobba mer ensam på högerkanten. Firmino i en fri roll till vänster och Coutinho som offensiv mittfältare. Milner och Hendo som sittande mittfältare. Problemet blir i defensiven på högerkanten, då får man nästan sätta Coutinho på att avlasta Sturridge i hemjobbet.


Angelus sa...

Mmm inget är väl omöjligt i val av formation då han vill ha passningstid och pressspel...
Samtidigt som jag vet att jag tidigare nämnt 4231 så hoppas jag inte att då blir fallet. ..
Hellre isf en 41212 (442 diamant) med Firmino på med ex Benteke blir det nog mer en 41221...
Å båda dom fungerar om man vill ha plats för Couthino, Firmino och Benteke i bästa möjliga positioner . ..
Problemet är väl att Ibe och Markovic får svårt å ta plats.. Så inte omöjligt att vi kommer växla mellan 41212 och 433 med yttrar ....

Angelus sa...

Passningsspel (inte passningstid)

Sitter just nu och följer matchen mot Malaysia...
Ibe känns ju som han kommer explodera kommande säsong och han kan ju skjuta med båda fötterna ...

Jag hoppas att man inte planera starta Loven före Sahko. .. Veta att man matcha Sahko igår...
Loven blandar och ger... Två riktigt bra brytning nu i 2a men borde haft något av sina avslut med huvudet iaf på mål...