måndag 6 juli 2015

Vad göra med sista transferslantarna?

Semester, sköna semester. Spenderar som vanligt sommarlovet på härliga Gotland! Skönt att koppla bort tankarna från jobbet ett tag. Även om det varit lite stiltje på bloggen så har jag dock inte släppt tankarna på mitt kära Liverpool. Silly Season har ju sin tjusning det med. Särskilt denna sommar då LFC varit sannerligen aktiva på transfermarknaden. Sex nyförvärv varav flera intressanta sådana. Nu senast landslagsmeriterade högerbacken Nathaniel Clyne som 24 år gammal redan allmänt anses vara en av ligans bästa på sin position. Trots så många nyförvärv verkar det som att Liverpool inte handlat färdigt än. Ryktena som florerar indikerar helt klart att LFC är på jakt efter en striker till. Likaså ryktas det en del om både defensiva mittfältare, centrala mittfältare och vänsterbackar. Ska man tro något på alla rykten så verkar Rodgers ha riktat in sig på Christian Benteke som huvudspåret vad gäller anfallare. Flera engelska tidningar rapporterar att Aston Villa endast säljer Benteke om en klubb pungar upp med dennes utköpsklausul som sägs ligga på £32,5 miljoner. En summa som Liverpool hittills inte velat möta då de enligt samma tidningar värderar Benteke till ca £25 miljoner.

Att värdera spelares måste vara ytterst svårt i tider då priserna verkligen skjutit i höjden. £32,5 miljoner för Benteke kan å ena sidan låta extremt mycket, men när man jämför med de £30 miljoner City betalade för Bony i januari så är det kanske inte helt orimligt. Jag tror själv att Benteke kan vara värd den summan, OM klubben som köper honom spelar ett spel som passar honom. I ett lag med två centrala anfallare, där man inte tvekar att slå en långboll eller två så är han en av de bästa man kan få. Men det många Liverpool fans, inklusive undertecknad, ställer sig frågande till är om han kommer att fungera fullt ut i Brendan Rodgers mer spelförande och kortpassningsorienterade filosofi? Här verkar åsikterna verkligen gå isär. Vissa vill hävda att Benteke är så mycket mer än en ren targetforward. Jag läste ett mycket intressant inlägg av en Aston Villa supporter för ett par dagar sedan https://www.reddit.com/r/LiverpoolFC/comments/3bjl5z/clearing_up_some_misconceptions_surrounding/, en text som ger en annan bild av belgaren än den jag själv och många andra också haft.

Min så tidigare bestämda åsikt om värvningen av Benteke har helt klart ändrats en del efter denna läsning. Ju mer man läser desto mer nyfiken blir man av att se hur han skulle lyckas i LFC. Trots det vill jag dock vidhålla att ett köp av honom endast ska genomföras om Rodgers tänkt sig spela ett spelsystem med två strikers nästa år. 4-4-2 diamant eller 5-3-2. Om inte så tror jag faktiskt att Danny Ings eller Roberto Firmino skulle göra ett minst lika bra jobb som ensam striker i Daniel Sturridges frånvaro. Om Rodgers ämnar att spela 4-3-3 tycker jag faktiskt att Liverpool skulle kunna få ut mycket mer av de transferpengarna med andra nyförvärv. Då det är riktigt ont om tillgängliga (allt går såklart att köpa men spelare Liverpool skulle ha råd med och/eller attrahera utan CL) strikers på marknaden så tycker jag faktiskt att det är bättre att nöja sig med det man har i truppen och lägga pengarna på något annat.
Ett köp av en riktigt, riktigt stark defensiv mittfältare skulle enligt mig ge mer valuta (framgång) för pengarna. För mig var det ingen slump att den period Liverpool spelade bäst och tog klart flest poäng under den gångna säsongen var den då Lucas kom tillbaka i matchform. Tyvärr tror jag inte med Lucas skadehistorik och allt långsammare ben att man kan lita på att denna period av god matchform blir särskilt mycket längre än den förra. Emre Can kanske skulle klara uppgiften, men det är långt ifrån säkert att han redan nästa säsong är mogen att prestera tillräckligt regelbundet för att det ska kännas som en lämplig lösning. Det är en position som kräver extremt mycket löpstyrka och jag är lite tveksam till om Can verkligen har fysiken att palla med det över tid.
Om Liverpool skulle lyckas få loss William Carvalho för runt £35 miljoner så tror jag att det skulle stärka laget mer än vad något annan tillgänglig spelare oavsett position på marknaden skulle göra. Jag vill mena på att Carvalho skulle stärka LFC lika mycket som Nemanja Matic stärkte Chelsea när han inhandlades. Liverpools offensiva spelstil har ofta visat sig göra backlinjen för ensam. En stark bollvinnare av klass på mitten skulle definitivt minska antalet insläppta mål nästa säsong. Carvalho är dock inte helt lätt att locka över till LFC så det kanske bara är en önskedröm, men även spelare som Morgan Schneiderlin och Alexandre Song skulle vara gångbara alternativ. Det har ryktats en hel del om att Liverpool är nära att signa Asier Illaramendi från Real Madrid. Jag gillar honom väldigt mycket, men frågan är om han är tillräckligt bra bollvinnare för att vara den pusselbit Liverpool verkligen behöver på mittfältet just nu. Med James Milner som tillskott på mittfältet så är uppsättningen av centrala mittfältare redan ganska starkt. Visst jag skulle hellre byta honom mot Joe Allen, men då jag som sagt är lite tveksam till spanjorens defensiva styrka så finns det andra saker att prioritera mer just nu.

Vad tycker du?

Inga kommentarer: