onsdag 11 juni 2014

Utnyttja CL statusen

Liverpools transferkommitté har sannerligen inte legat på latsidan den här försommaren. Dagligen kommer det uppgifter om att de gjort förfrågningar, scoutat spelare och även börjat förhandla med olika klubbar om intressanta spelare.  Rickie Lambert och Emre Can har också köpts loss nu i början på transferfönstret. Det är inget fel på de nyförvärv som hämtats in, tvärtom tycker jag det är smarta budgetvärvningar som känns som riktigt bra investerade pengar. Men nu känner jag att det är dags att satsa på några riktigt tunga namn. Killar som inte bara breddar truppen utan också spetsar till den så att vi blir ett ännu vassare lag. Efter den här riktigt starka säsongen med säkrat CL spel till hösten, så har klubben för första gången på riktigt länge chansen att knyta till sig riktiga toppspelare. Den chansen tycker jag Rodgers och company måste ta.

Framförallt tycker jag vi ska satsa rejält på att förstärka vår vänstersida. Vi har i stort sett inga riktigt vassa offensiva vänsterfotsalternativ i truppen. Enrique och Sturridge är de enda alternativen kvar från förra årets trupp( Moses och Cissokho skeppas ju tillbaka). Sturridge trivs inte alls på kanten och Enrique efter sin långa skadekonvalescens känns som ett stort frågetecken. Enrique har levt mycket på sin snabbhet tidigare, frågan han har kvar samma klipp i benen efter den utdragna knäskadan. Som jag ser det behöver vi få in minst två dugliga offensivt skickliga vänsterfötter. Jag skulle vilja att Liverpool här inte snålar utan satsar på bevisad toppkvalitet. På vänsterbacken verkar Rodgers bestämt sig för att satsa på Alberto Moreno. Dagligen kommer det rapporter om att det förhandlas med Sevilla om den 21-årige spanjoren. För mig känns Moreno som ett chansartat köp. Han har varit ordinarie i La Liga i mindre än en hel säsong. 1,70cm lång och 65kg lätt har han inte fysiken som sin starkaste sida, vilket kan bli kännbart i tuffa och tempostarka PL.

Offensivt har han bidragit med en del, men inte överdrivet mycket. 3 mål, 0 assists och 19 skapade målchanser på 29 matcher är väl inte sådär fantastiska siffror. När prislappen ligger nånstans 16-17 miljoner pund, tycker jag man lika bra kan kasta upp £10 miljoner till och köpa in en riktigt vass ytterback.


Ricardo Rodriguez är den spelare jag tänker på. Han är också 21 år men har kommit en bra bit längre i sin utveckling. Rodriguez är 1.80 lång och väger 77 kg, vilket bara där borgar för att han skulle ha bättre förutsättningar att lyckas i fysiska PL. Han spelar i Wolfsburg i Bundesliga, en mycket tuffare liga än La Liga i mina ögon. Tittar man närmare på hans statistik så är han bättre på i stort sett alla punkter jämfört med Moreno.
5 mål och 9 assists på 34 matcher. Han skapade totalt 78 målchanser vilket är ungefär fyra gånger så mycket som Moreno. Tittar man på huvudspelet så är det också stor skillnad. Han vinner 61% av sina dueller jämfört med Morenos 47%, vilket inte ska underskattas då Liverpool haft stora problem med just detta i försvarsspelet. Det enda som Moreno är bättre på än Rodriguez är antalet gånger han tappar boll i anfallsspelet så kallade "interceptions". Rodriguez utmanar och chansar lite mer i sin spelstil vilket också gör att han drar på sig en del farliga kontringar när han misslyckas. Men har man förmågan att hota och skapa chanser så tycker åtminstone jag att man ska få våga misslyckas ibland också. Rodriguez har också en mycket känslig frisparksfot. Hans inläggsfrisparkar går inte av för hackor. 

För mig är det solklart att Liverpool borde trycka dit de knappa £10 miljonerna extra som krävs för att köpa loss Rodriguez. Han är så pass mycket bättre och kan bidra med mer både i offensiven och defensiven. 

På vänsteryttern tycker jag vi borde satsa en rejäl slant på att försöka få loss antingen Adam Lallana eller Xherdan Shaqiri. Två riktigt vassa vänsteryttrar som kan bidra med både fart, teknik och mål. Det kommer att kosta men, det kommer det också att vara värt. Lallana har vi förhandlat länge om, Southampton verkar dock hårdnackade. De har hittills vägrat att släppa sin 25-åriga guldklimp trots att LFC enligt uppgifter ska ha höjt sitt ursprungliga bud på £20miljoner till £25m. Lallana verkar dock väldigt sugen på en flytt till Liverpool så Southampton kommer nog tvingas ge vika innan sommaren är slut om vi har tålamodet att vänta. Shaqiri kostar nog nånstans kring 15 miljoner pund och har också bevisat sig vara en stark offensiv kraft. 6 mål och 2 assists på 17 matcher i Bundesliga är helt okej siffror. Jag hoppas ändå att det blir Lallana som köps in. Lallana är istort sett lika bra som offensiv mittfältare vilket skulle ge Rodgers fler alternativ i vår fortfarande tunna trupp. Sen har Lallana visat att han även har rätt karaktär och jobbar stenhårt i defensiven. Drömmen hade så klart varit att Liverpool kunde köpa både Lallana och Shaqiri, men jag vill inte att det fattas pengar till en riktigt bra mittback. 
Jag skulle helst se att LFC satsade vad som krävdes för att köpa loss Eliaquim Mangala från Porto. Han kommer nog kosta £30 miljoner, men det vore väl investerade pengar. Tillsammans med Sakho skulle han bilda en riktigt vass mittbacksduo i många år framöver

Om jag fick önska skulle följande transfers sker i sommar:
In: Lambert     £4m genomförd
      Can           £10m genomförd
      Rodriguez £25m 
      Lallana       £25m 
      Mangala       £30m
      Aurier          £8m
      Vorm          £4m
Summa: £106 miljoner

Ut: Agger         £10m
      G. Johnson £10m
       Reina          £9m      
       Aspas          £7m 
      Assaidi         £6m
     Coates           £4m
      Coady          £1,5m
   
Summa: £47,5 miljoner

Total kostnad: £58,5 miljoner
En summa jag absolut tror ägarna är redo att satsa för att etablera oss i toppen av PL och ute i Europa. Förra sommaren spenderades det ca £45 miljoner och med CL pengar på väg in bör den budgeten kunna utökas med £15m pund.  

Då skulle truppen se ut så här:
Mv:Mignolet, Vorm, Jones
 Yb: Aurier, Flanagan, Rodriguez, Enrique, Wisdom
Mb: Mangala, Sakho, Skrtél, Touré, Ilori
Mf: Gerrard, Can, Henderson, Coutinho,Allen, Lucas
YF: Sterling, Lallana, Borini, Ibe, Suso,Teixeira
CF: Suarez, Sturridge, Lambert

För mig en riktigt bra trupp! Givetvis inte samma bredd som City och Chelsea men med flera spelare som kan spela på olika positioner. Can, Lallana, Borini, Suarez, Sterling och Henderson är alla användbara på minst två olika positioner, vilket skulle ge många olika alternativ för Rodgers vid skador.

Den här startelvan ser rätt vass ut i mina ögon:
                           Mignolet
Aurier     Mangala    Sakho    Rodriguez
                          Gerrard
              Henderson      Lallana
                           Sterling
                Sturridge     Suarez

Med den här bänken: Vorm, Skrtel, Flanagan, Can, Allen, Coutinho, Lambert
En klar höjning av såväl startelva som bänk eller hur!? 

YNWA

11 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig men jag hade sålt/lånat ut Mignolet.
Vi behöver Reina i CL, och sålt Lucas för att mildra i budgeten.

Grobbelarenheldel sa...

Lucas kan jag också tänka mig att skeppa iväg medan man fortfarande kan få lite pengar för honom. Reina tror jag inte på. Han var väldigt ojämn sista åren i LFC, sen allt som sagts från honom och Rodgers efter utlåningen tror jag gör att det inte är läge att ta tillbaka honom igen. Mignolet måste få lite mer tid att växa in i kostymen. Kan han förbättra sitt spel i luftrummet så blir han en kanonmålvakt!

Anonym sa...

Problemet tror jag blir att bli av med överflödiga spelare snarare än att locka kvalitet till Anfield. Tycker din värdering av dessa är väldigt naiv. Halverar man dom siffrorna kommer man kanske närmre deras marknadsvärde. Tycker också vi ska försöka sälja Lucas nu och låta Can spela in sig som backup till little Steven. Sen oroar det mig att det är väldigt lite snack om köp av mittback i pressen... Måste in med en chef där!

Grobbelarenheldel sa...

Jag vet inte riktigt vilka du syftade mest på när du tycker jag övervärderat priserna.
Gör Glen Johnson ett skapligt VM tror jag vi får £10m pund för honom, han har såpass mycket rutin och meriter. Han är värderad till £10,5m på Transfermarkt, vilket åtminstone är ett bra riktmärke. Dessutom är ju priserna på engelska spelare alltid högre...
Agger är värderad till £14,96m så där tror jag inte heller jag överdrivit min värdering. Han har fortfarande ett bättre rykte än han förtjänar. Så där är det verkligen läge att casha in.
Pepe Reina kanske jag övervärderat med £9m, jag har svårt att sätta en prislapp på honom. Transfermarkt har satt £8.8 på honom...
Assaidi och Coates kanske också jag satt priser i överkant. Men som helhet tror jag inte det blir mycket mindre pengar in än jag kalkylerat om vi säljer dessa spelare...

Anonym sa...

Ta transfermarkt med en nypa salt! Adam Lallana är värderad till 6,6 M pund... Det handlar ju till syvvende och sist om utbud och efterfrågan. Glen Johnson är 30 år och har en lön på minst 110 000 pund i veckan. Dessutom har han bara ett år kvar på sitt kontrakt. Honom får vi aldrig 10 M pund för. (tror inte vi får sålt honom alls. Vilken klubb som kan betala den lönen skulle vara intresserad av honom?) För aspas kanske vi kan få 3-4 M av något spansk bottengäng. För Assaidi kanske 3-4 M till. Coates och Coady får vi kaffepengar för på sin höjd. Agger och Reina kanske vi kan få betalt för om rätt köpare dyker upp. Huvudintressenterna har ju varit Napoli och Barcelona men tyvärr har ju Napoli tackat nej till Reina och Barca köpt Ter Stegen. Vi får hoppas att Barcelona kommer med ett jättebud på Agger:-) Tror att få kan få rätt bra betalt för Lucas och Borini! Den bistra sanningen är nog dock sådan att ett par av dessa spelare återfinns i truppen till hösten alternativt lånas ut. Den som lever får se. I övrigt vill jag tacka för en superbra blogg. Klockrena analyser och intressant läsning:-)

Anonym sa...

Ta transfermarkt med en nypa salt! Adam Lallana är värderad till 6,6 M pund... Det handlar ju till syvvende och sist om utbud och efterfrågan. Glen Johnson är 30 år och har en lön på minst 110 000 pund i veckan. Dessutom har han bara ett år kvar på sitt kontrakt. Honom får vi aldrig 10 M pund för. (tror inte vi får sålt honom alls. Vilken klubb som kan betala den lönen skulle vara intresserad av honom?) För aspas kanske vi kan få 3-4 M av något spansk bottengäng. För Assaidi kanske 3-4 M till. Coates och Coady får vi kaffepengar för på sin höjd. Agger och Reina kanske vi kan få betalt för om rätt köpare dyker upp. Huvudintressenterna har ju varit Napoli och Barcelona men tyvärr har ju Napoli tackat nej till Reina och Barca köpt Ter Stegen. Vi får hoppas att Barcelona kommer med ett jättebud på Agger:-) Tror att få kan få rätt bra betalt för Lucas och Borini! Den bistra sanningen är nog dock sådan att ett par av dessa spelare återfinns i truppen till hösten alternativt lånas ut. Den som lever får se. I övrigt vill jag tacka för en superbra blogg. Klockrena analyser och intressant läsning:-)

Grobbelarenheldel sa...

Ja Transfermarkt är ju ingen sanning, men min uppfattning är att de oftast ligger lite lågt i sina värderingar... Vi får helt enkelt se vad som händer
QPR har ju enligt rykten visat intresse förGJ och det vore väl inte otroligt om de återigen köper en falnande dyr stjärna...
Men jag är född optimist så du kanske har rätt, att vi inte får i närheten av de summor jag dragit till med. =)

Anonym sa...

Haha, kom just att tänka på QPR. Perfekt klubbadress för Glenn:-)

Men ta till exempel Aspas. Vi köpte stackarn för dryga 7 M för ett år sedan och sen dess har han inte spelat en match. Klart han gått ner i värde!

Stoke har tackat nej till vår prislapp på 7 M på Assaidi. Tycker absolut vi ska sälja honom till Stoke för sig 4 - 5 M. Han platsar inte i vår trupp. (Vi gav 3,5 M)

Såg nu att Chelsea har klart med Costa & Fabregas. Vi MÅSTE helt enkelt göra ett bra fönster i år.

1 timme kvar till VM nu. Blir väl lite lugnare på Silly Season fronten 1 månad framåt.

Grobbelarenheldel sa...

Ja QPR eller West Ham som verkar vara gilla att köpa vår "andrahandssortering". GJ kom ju från West Ham så han kanske också vill sluta cirkeln...
Aspas har ju inte fått en riktig chans på sin rätta position hos oss. Jag tror inte han är iskall på marknaden. 5-6 mijoner£ det tror jag alla gånger vi får för honom. Spanska mittenklubbar som sett honom tidigare kommer med all säkerhet lägga bud i slutet av fönstret.
Jag håller helt med om att vi måste utnyttja det här fönstret på ett bra sätt, nu när vi har CL statusen. Hellre då några riktiga klasspelare än fler halvbra/chansningar.
En liten grej bara, jag skulle uppskatta om du skrev under dina kommentarer så jag vet vem jag pratar med så att säga...

Anonym sa...

Ja, förhoppningsvis är han fortfarande ett "namn" i Spanien. Vad tycker du om Borini? Sälja eller behålla som truppspelare? Bästa är ju ändå Joe Cole till Aston Villa. Undrar under vilken sten deras Scout sovit det senaste deceniet:-)

/ Martin

Grobbelarenheldel sa...

Borini tycker jag kan få en chans till. Han kan vara backup till Sterling på högerkanten. Om vi inte behåller Borini måste det köpas in någon mer högerforward och jag tycker vi hellre ska lägga pengarna på andra positioner.

Ja ha ha. Man kan ju undra va fan dom röker borta på Villa Park? Joe Cole som säkert sitter på en riktigt fet lön och varit så skadedrabbad senaste åren.