fredag 27 juni 2014

Tankar om Suarez nya bitskandal

Här är lite tankar på hur jag ser på Suarez senaste bitskandal.

Bettet
Nånting är ju helt uppenbart disfunktionellt i den här annars så geniala fotbollsspelarens hjärna. Det verkar inte bättre än att han inte har en normal människas impulskontroll. När det brinner till i huvudet på Suarez så tappar han all kontroll över sina handlingar. Jag ser i alla fall ingen annan förklaring till att han återigen biter en motståndare, när han vet om konsekvenserna det får. För Suarez om någon borde väl veta vad det innebär att göra bort sig så här. Mediadrevet, hatet från hela fotbollsengland(utom majoriteten av LFC fansen då), familjens lidande och den långa avstängning det innebar senast borde ju lärt honom hur dyrbart ett bett på en motståndare kan vara.

Straffet
I går kom domen. 4 månaders avstängning från all fotbollsaktivitet + 9 matchers avstängning i landslaget. Att straffet skulle bli hårt det var ju väntat med tanke på att det var tredje gången Luis Suarez gjorde sig skyldig till den här helt oförsvarbara handlingen. Det till trots så kändes det ändå oväntat att FIFA:s disciplinkommitté stänger av honom från all klubblagsfotboll i fyra månader. Suarez kommer nu(om inte någon överklagan går igenom) att missa de 9 första ligamatcherna och 3 CL matcher i LFC tröjan. Suarez får inte ens träna med klubben eller någon annan heller för den delen. Vilket såklart innebär att han rimligen bör komma tillbaka ganska ringrostig i slutet på oktober. Något som såklart får väldigt stor påverkan på Liverpool FC som klubb. Vilket känns lite märkligt då händelsen skedde i landslaget, helt utom Liverpools kontroll och påverkan.
Jag kan inte på rak arm komma ihåg någon annan spelare som blivit straffad även i klubblaget för för något som skett i landslagströjan. Jag vill dock poängtera att jag inte försvarar Luis Suarez handlingar alls utan förstår att ett sådant här upprepat idiotiskt beteende måste straffas rejält. Uruguay är inne på att överklaga beslutet, hoppas bara att det inte innebär att straffet förlängs än mer vilket brukar vara praxis om överklagan inte gillas. Gordon Taylor PFA chefen gjorde ett klokt uttalande efter domen, han menar på att domen absolut borde innehållit någon form av krav på behandling hos en psykolog eller liknande för att på så vis förhindra ett återfall. Något som jag helt håller med om. Det här är ju helt uppenbart ett sjukt beteende som i en vanlig civil rättegång skulle ge ett straff med någon form av psykiatrisk vård.

Konsekvenserna
Sportsliga konsekvenserna är såklart vanskligt att bedöma så här på förhand. Men helt klar kommer Liverpool att bli rejält försvagat under den här perioden. Luis Suarez har ju varit lagets klart bäste spelare och lett offensiven. 9 matcher i PL och 3 CL matcher + ringrost i ett antal matcher till kommer såklart få konsekvenser för LFC:s resultat. Låt oss hoppas att det här får ägarna att satsa extra hårt på fler förstärkningar till truppen så att avsaknaden av Suarez minimeras.

Suarez framtid i Liverpool
Jag precis som säkert många andra funderar ju på hur det här kommer påverka Luis Suarez vara eller inte vara i LFC framöver. Dagarna före bitattacken tog rykten om Barcelona intresse för Suarez väldig fart. Det spekulerades i ett kommande budkrig mellan Barca och Real Madrid. Även efter den här senaste skandalen har det ryktats om att Barcelona fortfarande är intresserade av att köpa loss Suarez. Frågan är hur FSG ställer sig till en eventuell försäljning nu. Jag tänker mig att de dels måste tänka på klubbens rykte som skamfilas av alla de här skandalerna som inte verkar ha någon ände. Sen kanske de också nu ser en öppning att sälja och tjäna en hacka nu utan att få alla klubbens fans emot sig. Jag har också en föraning om att Suarez inte är särskilt sugen på att återvända till England igen efter den här skandalen. Mediedrevet som förra året var brutalt efter attacken på Ivanovic i Chelsea, kommer nu sannolikt vara ännu värre när han återvänder till landet.
En annan sak jag tänkt en del på sista dagarna är hur hans fru kommer att hantera den här situationen. Jag vill minnas att hon var extremt upprörd när han skämde ut sig förra våren. I bl.a. Erik Nivas artikel om familjemannen Luis Suarez från förra året gav han bilden av att fru och barn verkligen betyder allt för honom. Om fru Suarez börjar prata skilsmässa eller börjar ställa ultimatum att hon inte vill tillbaka till England igen, tror jag det kan bli avgörande för Suarez vara eller inte vara i Liverpool.

Uttrycket YNWA ställs på hårda prov
En hel del fans har börjat yttra sig på sociala medier att de nu tröttnat på Luis Suarez fasoner och vill att han ska säljas. Själv tycker jag att det är dags att vi Liverpool Fans verkligen visar vad YNWA betyder. Innebörden av det uttrycket sätts verkligen på prov nu. Fryser man ut en familjemedlem när den gjort bort sig och uppenbarligen behöver psykisk hjälp? Nej inte i min värld. Så tycker jag vi ska sluta oss upp bakom honom och visa vårt stöd. Liverpool FC som klubb ska klargöra att vi stödjer och tror på honom. Han har ju trots allt visat en väldigt stor förbättring av sitt temperament i klubblaget det gångna året. Rodgers och övriga staben måste såklart också markera att vi inte accepterar sådant här beteende i klubblaget. Med det menar jag att det ska ställas krav på Luis Suarez att han ska gå i terapi flera gånger i veckan för att jobba bort den här saknaden av impulskontroll och på så vis minimera risken att det händer igen.

YNWA er på er



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättekul läsning. Den här Suarez har gett världsfotbollen en ny dimension på både det han gör på plan (gott och ont) och så sätter på prov kostymnissarnas bedömningsförmågor.

Jag tycker att Lfc måste tacka För Suarez tjänster och börja bygga vidare.

Grobbelarenheldel sa...

Roligt att du uppskattar vad jag skriver! Ja han har verkligen tagit världsfotbollen till en nivå, tyvärr den här gången i negativ bemärkelse...

Jag förstår alla som tycker att måttet är rågat nu. Själv är jag som sagt av den åsikten att är vi en familj så är vi...