torsdag 19 mars 2015

Inför Liverpool-Manchester United

På söndag smäller det ordentligt!! De två antagonisterna Liverpool FC och Manchester United möts på ett fullsatt och kokande Anfield. Den här gången liksom så många gånger förr står det väldigt mycket på spel. I en väldigt tight tabell skiljer det nu bara två poäng mellan lagen som är parkerade på fjärde respektive femte plats i PL. Vinnaren i mötet kommer om inte annat(det är ju fortfarande många matcher kvar efter det här) att koppla ett rejält mentalt grepp om den sista CL platsen.

United kommer till Anfield med extra gott självförtroende efter en övertygande 3-0 vinst hemma mot Spurs i söndags. Van Gaal mönstrade då en elva utan nyförvärv(Blind undantagen), med ett nykomponerat anfallspar i Rooney och Fellaini. En lite udda anfallsuppställning som dock fungerade mycket bra. Framförallt Fellaini kan bli en tuff nöt för Liverpoolsbacklinje att knäcka i luftrummet. Framförallt om Fellaini söker sig ut mot Emre Can som visat klara begränsningar på den punkten mot storresta herrar förut. Rooney verkar också ha hittat formtoppen, så han är såklart alltid viktig att hålla extra noga koll på. Förutom nämnda duo är det Michael Carrick som jag ser som Uniteds största nyckelspelare i offensiven. För mig såg man en oerhört stor skillnad med honom i laget igen senast. Dels styr han rytmen i Uniteds uppspel på ett förträffligt sätt, men han står också för de där avgörande genomskärande passningarna på djupet som kan ge Uniteds vassa anfallsspelare chanser som de är så duktiga på att förvalta. Vi såg i senaste mötet  på Old Trafford att man inte har råd att ge United öppna chanser i boxen. Den matchen spelade LFC faktiskt riktigt bra, men fick stryk med 3-0... Med tanke på hur viktigt jag tycker det kommer att bli att störa Carrick i Uniteds uppspelsfas, så skulle jag vilja att Henderson flyttades fram ett steg i banan bredvid Coutinho med markering av Carrick i defensiven som huvuduppdrag. Jag tycker Lallana trampat vatten sista matcherna på den positionen ändå, så varför inte ge Henderson chansen där? Han har faktiskt presterat riktigt bra de gånger han fått chansen där (förra året t.ex.).
Min startelva på söndag ser ut så här:


Jag tyckte mig se lite extra glöd och tryck i Gerrard i sin comeback senast, så jag tror och hoppas han är redo för ett sånt där "stormatchframträdande" som tidigare varit hans signum. I alla fall en timme borde han orka, sen kan man kanske flytta ner Henderson vid Allens sida.
En annan nyckel för Liverpools anfallsspel blir hur Sterling klarar sig mot Blind som högst troligt kommer spela vänsterback, då han är deras främste defensive spelare på den positionen. Blir en intressant match i matchen. Hoppas också att Sturridge kan börja levera lite mer igen. Han har inte direkt gett något förtroendeingivande intryck senaste matcherna. Dålig bollkontroll, mycket felpass och felbeslut överhuvudtaget. Är det inte dags för honom att börja hitta formen igen snart? Kan inte komma på ett bättre tillfälle än nu att kliva fram och sätta en strut eller två =)

Låt oss hoppas det!!

//YNWA

4 kommentarer:

Angelus sa...

Intressant 11a och en mkt möjlig sådan...
Frågan är väl om det inte är läge att bänk Sturridge(kommer in som motiverad hungrig inhoppare) Sterling på topp och Markovic som höger winger.....

Hur som helst så tycker jag vi ska ha en bra chans för att ta tre grymt viktiga poäng !

Grobbelarenheldel sa...

Sterling på topp kan jag absolut se, då skulle presspelet kunnas sättas in direkt. Han orkar/vågar(Sturridge känns lite rädd för att dra upp sin skada igen) många fler maxlöpningar. Jag tror dock Sturridge skulle förvalta sina chanser mycket bättre än Sterling...
Markovic är ingen startman för mig idag. Han har varken visat någon form offensivt eller stabilitet i defensiven. Det kommer gå undan på den kanten då Young är i högform, understödd av Blind eller Shaw. Sterling är faktiskt också riktigt bra i defensiven så jag sätter min tro till att han får spela högerwingback idag.
Om Rodgers vill spela med Sterling på topp så tror jag isåfall att vi får se Glen Johnson som wingback.

Angelus sa...

De köper jag ....
Känns som vi inte kommer nån vart 1a halvtimmen. ..
Bättre sista kvarten , mer bollar på djupet vilket United har det jobbigt med, Allan ut Gerrard in till 2a.

Anonym sa...

3 sköna pinnar idag tackar gerrard för sina 40 sekunder på banan.(vad gör han?)