söndag 12 april 2015

Behåll eller inte?? Del 1

Brendan Rodgers och övriga i Liverpools ledning står inför en hel del viktiga kontraktsbeslut i vår/sommar. Vilka ska man fortsätta satsa på, vilka ska skeppas på nya lån och vilka ska säljas? Här är listan på de jag tycker är aktuella att diskutera:
Utgående kontrakt: Glen Johnson, Kolo Toure, Jon Flanagan
Spelare som inte imponerat: Brad Jones, Javier Manquillo, Dejan Lovren, Jose Enrique, Fabio Borini, Mario Balotelli, Rickie Lambert, Samed Yesil(långtidsskadad),
Utlånade spelare: Danny Ward, Sebastian Coates, Andre Wisdom, Thiago Ilori, Lloyd Jones(20år),  Kevin Stewart,Jordan Williams(20år), Luis Alberto, Joao Carlos Teixeira, Jack Dunn(20),Iago Aspas, Jerome Sinclair(18år), Sheyi Ojo(18år), Divock Origi(19år)

Spelare med 2 år kvar på kontraktet: Jordan Henderson, Martin Skrtél, Raheem Sterling




Här är min åsikt:

Om vi börjar med de som har utgående kontrakt i sommar, där börjar det verkligen bli dags att förlänga om man vill behålla någon av spelarna.

Det är mer eller mindre givet att GJ lämnar LFC i sommar. Han är långt ifrån värd den lön han har nu och har redan tackat nej till det reducerade lönebud Liverpool givit honom för en förlängning. Det känns bäst för båda parter att gå skilda vägar.




Nästan lika givet känns det att Liverpool kommer erbjuda en förlängning av Jon Flanagans kontrakt.
Den unge Scousern var ett av de största utropstecknen förra säsongen och om det inte vore för den långdragna knäskadan skulle detta redan varit gjort. Känslan är att så fort Flannos fysik är 100% igen och han visar att han är redo att åter fightas om en startplats, kommer ett kontraktsförslag läggas på bordet. Jag ser inget annat än att scousern Flanno själv vill vara kvar i Pool och kritar på. Dock är jag inte helt övertygad om Flannos spelstil passar in i alla sorters spelsystem. Han passar inte direkt som wingback. Han är alldeles för begränsad offensivt för att ha ansvar för en hel kant i offensiven. Jag ser inte honom som något seriöst mittbacks alternativ i en trebackslinje, han är för svag huvudspelare för det. Jag tyckte även att han i 4-4-2 diamant formationen inte kunde bidra tillräckligt offensivt för att hans kant skulle utgöra ett rejält hot. Så val av spelmodell blir för mig avgörande för om Flanno har en framtid i Pool. Väljer Rodgers att satsa på 4-3-3 så ser jag Flanno som en utmärkt truppspelare som kan hoppa in och spela både på höger och vänsterbacken. Hans aggressiva, uppoffrande spelstil är en fröjd att skåda. Den spelstilen passar väldigt bra i ett lag som vill spela med högt presspel. Nu tror jag att Rodgers trots allt ser 4-3-3 som Liverpools framtida spelsystem så Flanagan borde ha ett påskrivet kontrakt i fickan innan sommaren.

Mer tveksamt är det om Kolo Toure skriver på ett nytt kontrakt. För det första är det inte helt givet att Liverpool kommer erbjuda ett sådant till den relativt ålderstigna (34 år) ivorianen. Även om Liverpool skulle erbjuda ett kontrakt så är det tveksamt om Kolo är sugen på ännu ett år som fjärdealternativ i LFC. Jag själv känner mig kluven i frågan. Helt klart är Kolos rutin en stor tillgång i Liverpools unga och ganska oerfarna trupp. Han har också visat att han i perioder fortfarande kan vara en stor tillgång att kasta in när behov uppstår. Tyvärr verkar fysiken inte längre vara tipp topp för under både förra och denna säsong har han mattats rejält ju längre säsongerna lidit. Jag tycker nog det är dags att säga adjö till Kolo och tacka för tiden som varit.





Som vanligt när jag börjar skriva så finns det ingen ände på allt ; )
För att undvika bokformat så fortsätter jag med resten en annan dag...

Vad tycker ni om ovan nämnda trio? Behåll eller inte?

//YNWA

2 kommentarer:

Angelus sa...

Hmm...

GJ för dyr sett till vad han presterar... Lycka till i serie A...

Flano ska helt klart vara kvar, egen produkt och kan ta ytterliga steg som ytterback. Kan även spela på båda kanterna.

Tourė kluven kommer vara bra mot "sämre" lag, rutin och verkar ha rätt inställning. I brist på alternativ förläng 1 år, jag är dock nyfiken på Ilori som jag tycker gått fram i Frankrike i år. Men utlånad nästa säsong och Tourė fyller luckan hemma.



Grobbelarenheldel sa...

Ja det känns väl som att Toure är det stora frågetecknet. Tror framförallt att det är ytterst tveksamt om han är redo att stanna en säsong till för att spela fjärdefiolen. Men det är på sätt och vis bättre att ha en äldre spelare som backup. Sätta Ilori där skulle ju dels vara att bromsa upp killens utvecklingskurva dels kanske vara lite risky de få gånger han får chansen(orutin). Men nån gång måste man ju få chansen för att slå sig in där också... hmm