tisdag 21 april 2015

Behåll eller sälj del 2

Vi fortsätter med de spelare som inte direkt rosat marknaden, där BR måste avgöra om det är läge att sälja eller satsa vidare på.
Dessa är Spelarna som inte imponerat i min bok: Brad Jones, Javier Manquillo, Dejan Lovren, Jose Enrique, Adam Lallana, Fabio Borini, Mario Balotelli och Rickie Lambert.

Brad Jones är hyfsad på det mesta men inte tillräckligt vass på något för att vara ett gångbart alternativ som andrekeeper. Den dagen första keepern blir borta en längre period kommer det märkas rejält är jag rädd...Nej sälj och uppgradera är min åsikt. Simon Mignolet behöver rejäl konkurrens.


Javier Manquillo är på 2 års lån från Athletico Madrid. Jag är lite osäker på om andra året är ett optionellt år, men oavsett kan man ju diskutera om det är värt att satsa på honom en säsong till(man kan ju låna ut honom vidare till något annat lag). Manquillo spelade en hel del första delen av säsongen, men har senaste månaderna placerats långt ner i frysboxen. Lite konstigt, jag tycker Manquillo sett stabil ut defensivt och visat väldigt bra placeringsförmåga och 1 mot 1 kvaliteter som definitivt håller för PL. Känslan är att Rodgers insett att Manquillo inte har de offensiva kvaliteterna för att tillföra mer på positionen än Flanno eller Wisdom, vilket inte motiverar att försöka spela in honom på positionen. Rodgers kommer med all säkerhet leta efter en vass högerback som ersättare till Glen Johnson och sen satsa på Flanno och/eller Wisdom som backup på positionen. Vilket jag helt och hållet köper. Nej lämna tillbaka eller låna vidare är min dom.

Dejan Lovren har verkligen inte levt upp till sin höga prislapp under sin debutsäsong i LFC. Han har stått för en ofantlig mängd misstag och felbeslut. Tyvärr låg detta lite på lut, Lovren hade en grym säsong i Southampton förra året, men åren dessförinnan så svajade han betänkligt i Lyon. Nej jag är lite tveksam över om Lovren kommer komma upp i en så pass stabil nivå i LFC att han är en man för Liverpools startelva. Förutom sina misstag så har Lovrens passningsspel inte heller rosat marknaden, vilket på förhand skulle vara en av hans styrkor i CV:et. Om jag känner Rodgers rätt så får Lovren en säsong till på sig att hitta rätt i klubben. Min övertygelse är dock att ju fortare vi gör oss av med kroaten desto bättre. Jag är nämligen ganska säker på att han aldrig kommer bli den försvarsklippa vi behöver. SÄLJ!

Jose Enrique har inte heller han haft något höjdarår i Liverpool. Den nu 29 årige spanjoren har varit i klubben sen 2011 och varit förste val på vänsterbacken ett antal år. I år har han dock fått stå åt sidan för unge Moreno som köpts in. Han har dessutom haft ett par skadefyllda år som satt rejält med käppar i hjulet i kampen om att slå sig tillbaka in i startelvan. De gånger han fått chansen i år har han rent ut sagt sett bedrövlig ut. Dålig touch, dåligt markeringsspel och uselt passningsspel, nej det vi fått se i år har varit långt ifrån den nivå man kan kräva av en spelare i en toppklubb som LFC. Tidigare år har Enrique i sina bästa stunder visat ett briljant passningsspel och bidragit med en hel del assists från sin vänsterbacksposition. Dock har han alltid varit ojämn och pendlat rejält i prestationsnivå. Jag tycker därför det inte känns särskilt meningsfullt att satsa vidare på den nu snart 30-årige spanjoren, nej sälj och uppgradera.

Adam Lallana har också haft en skadefylld säsong. Redan på försäsongen drog han på sig en sträckning och blev borta över en månad. När han varit hel mellan skadorna har han fått en hel del speltid och emellanåt också visat att kvalitéter finns. Men med tanke på den höga prislapp han köptes för och det han levererat så måste man nog ändå ha med honom på den här listan. Helt klart måste man få mer för de 25 miljoner pund och höga lön han kostade klubben för att man ska vara nöjd. Jag är dock helt övertygad om att Lallana kommer prestera mycket mer nästa säsong, bara han får vara skadefri under försäsongen så att han kan bygga upp sig rejält igen. Jag skulle i alla fall inte vara förvånad om han nästa säsong gör +10 mål och är ett av lagets stora utropstecken.

Fabio Borini vägrade skriva på för Sunderland förra sommaren trots att Liverpool ville sälja honom och klubbarna kommit överens. Fast besluten om att han skulle spela sig in i laget så stannade han och kämpade för sin plats i startelvan. Jag vet inte om det är just detta, att han vill för mycket när han väl får chansen, men i avslutslägena har han inte direkt visa sig skarp. Antingen är det det eller också så har han helt enkelt inte den rätta touchen för att leverera på den nivå man måste i en klubb med CL ambitioner. Jag gillar verkligen grabbens inställning och karaktär, tyvärr räcker det inte med bra inställning, kvalitén måste finnas också. Sälj!

Med facit i hand var Mario Balotelli förra sommarens stora felköp. Jag och många andra hade stora förhoppningar på att BR skulle förändra italienarens stil och mentalitet. O därmed lyckas få fram den stora potential som vi alla vet finns i Super Mario. Det har inte skett, utan Balo har på alla plan varit en stor flopp. Det är bara att ta vad man får för honom och gå vidare...

Rickie Lambert var sommarens feelgood saga. Det kändes så rätt att han skulle få avsluta sin karriär i klubben hans hjärta bankat så hårt för hela livet. Som landslagsanfallare med bra målssnitt så fanns det även förhoppningar på att Lambert skulle kunna bidra med en hel del. Med facit i hand så kan man enkelt konstatera att Lambert inte bidragit med mycket. Han är alldeles för långsam för att  hota i djupled, o därmed oduglig som ensam striker. Han är inte heller tillräckligt vass i boxen för att vara en bra inhoppare i underlägen. Nej det är tyvärr samma här: tack och hej!

Som ni märker är jag ganska hård i min bedömning. Det är många som hamnar under giljotinen. Om om Rodgers är enig med mig, så skulle det ju i sådana fall innebära en massa nyförvärv till nästa säsong. Visst ett antal nyförvärv krävs nog, men jag tycker också att Rodgers borde ge plats åt några av de ynglingar som är utlånade. Mer om det i nästa del.
/YNWA

8 kommentarer:

Angelus sa...

Känns tjatigt men håller typ med om allt...
Lambert, Balotelli, Borini, Enrique, Jones SÄLJ.
Mangullio avsluta lånet om vi fortsätter med 343 annars behåll som backup till en ordinarie hb och ha Flano som de samma fast till vb (båda kan spela på båda kanterna. Tycker det var en ganska smart lånelösning (utan att ha detaljerna i den).
Lallana finns det mkt att hämta och jag blir inte förvånad om han är strålande nästa säsong. 10+ mål kännas följt... Hade varit intressant och haft han och Sturridge hela denna säsong.
Lovren tror jag blir kvar(å jag känner sälj) och han har varit dålig denna säsong! Eller han är som han var i Lyon, samtidigt finns det en hög högsta nivå (han var grymt bra ifjol). Tror han behöver en ledare brevid sig på mb positionen, vilket vi saknat sedan Carra la skorna på hyllan. Ett tomrum som tyvärr inte Tourė kunnat fylla, Agger var väl oxå en ledare därbak, men tyvärr saknas den ledaren nu och vår bästa mb denna säsong är Can(som inte är mb igentligen), som jag tror skulle vara klockren som def mid i ett 433 eller 352...

Grobbelarenheldel sa...

Det enda jag inte helt är överrens med dig om är huruvida Emre Can är vår framtida städgumma framför backlinjen. Tycker inte han visat att han har riktigt den löpkapaciteten/tempot för att klara den defensiva rollen själv. Det är möjlgt att han tappat lite av sin kondition när han spelat back och att han kan jobba upp den igen, med lite kontinuerligt matchande på positionen. Återstår att se...

Angelus sa...

Vad tror du om morgondagen?
Balotelli från start igen?
Krymper vi avståndet till United och lämnar Tottenham 3p bakom?

Angelus sa...

Ryktas om att Yesil kan få plats på bänken ikväll och tom i startelvan...

Grobbelarenheldel sa...

Tjena. Ursäkta sent svar, haft lite körigt sista tiden.
Jag såg nyheterna om Yesil, spännande!! Känns helt rätt att testa nåt nytt! Hoppas han tar chansen!!

I övrigt så tycker jag 4-4-2 diamant är det som skulle passa bäst med tanke på motstånd och vilka spelare som är tillgängliga. Migs-Manquillo, Skrtel, Lovren, Sterling- Can(DM), Hendo, Allen, Coutinho(OM), Balo och Yesil.
Med den här uppställningen så bör vi vinna mittfältskampen och förhoppningsvis vaska fram tillräckligt för ett eller ett par mål framåt.

Angelus sa...

4231?
Mignolet
Johnson, Lovren, Skrtel, Can, Henderson, Allen,
Ibe, Coutinho Sterling,
Balotelli

Grobbelarenheldel sa...

Högst troligt! Jag tycker dock inte Balo passar alls som ensam striker i Liverpool. Han löper alldeles för lite för Coutinho och co... Det blir för statiskt!! Hoppas jag har fel och att det funkar ikväll!!

Angelus sa...

Håller med ...
Förhoppningsvis går Sterling och Ibe på djupet och Coutinho ger understöd och kan sätt bollen på dom och Balo får aggera target....