torsdag 2 april 2015

Inför Arsenal-Liverpool

På påskafton väntar en oerhört viktig och väldigt tuff bortamatch mot Arsenal. Liverpool har senaste åren haft väldigt svårt på Emirates. Nu åker laget till London efter en tung förlust hemma mot United, med en "måste vinna" känsla i kroppen. Skrtél och Gerrard är avstängda, Ibe skadad och Sturridge tveksamt startande gör att läget är än värre.Arsenal har på hemmaplan också visat en enorm styrka sista tiden och kommer i toppform. Utgångsläget är alltså inte det bästa. Men men, Rodgers har haft en enorm förmåga att få laget att direkt"studsa tillbaka" efter tunga förluster både den här säsongen och tidigare år. Det finns också tillräcklig kompetens i truppen för att bärga en skrällseger även utan nämnda spelare. Med en perfekt taktik och en gnutta briljans(eller tur) så kan man såklart besegra The Gunners. Om jag hade varit manager hade jag lagt upp taktiken så här:

Första halvlek gå in för att stänga till butiken hemåt och satsa på kontringar med Sterling som huggande Cobra på topp. För att få till den taktiken mot centralt väldigt skickliga Arsenal hade jag gärna sett både Lucas och Allen på det centrala mittfältet. Jag hade lyft fram Henderson ett steg och spelat honom framför dessa båda herrar. Där kan han göra livet surt för Cazorla som är navet i Arsenals speluppbyggnad. Hendo är också så löpstark att han orkar ta löpningar ännu längre hem för att stänga till ytorna än mer centralt. Lucas och Allen är de jag tror skulle vara de defensivt bästa spelarna på mittfältet, de är båda skickliga på att ligga rätt i sina positionerna samt är lagets bästa bollvinnare. I övrigt så är det ytterst viktigt att våra wingbacks hänger med i svängarna hemåt. Manquillo har i mina ögon gjort det riktigt bra i defensiven, vilket säkert kommer behövas när Özil/Walcott/Welbeck sätter fart. På vänsterkanten får  Moreno en ny chans trots hans mindre bra försvarsspel senast. För mig är han ändå ett bättre alternativ än både Enrique och Johnson på den punkten. Jag värdesätter framförallt hans snabbhet mot Arsenals kvicksilver på kanterna.

Så här ser min startelva ut:

                Mignolet
         Can, Toure, Sakho
Manquillo, Lucas, Allen, Moreno
      Henderson, Coutinho
                 Sterling

För mig känns det bästa valet av mittmittback i Skrtéls frånvaro solklart. Kolo Toure är en ledartyp som kan ge trygghet och stabilitet. Hans rutin i lägen som dessa är ovärderlig. Lovren är starkare i luften och snabbare än Kolo, men han är långt ifrån lika stabil. Min magkänsla är att han inte är redo för det ansvaret än på ett tag. Alternativet skulle vara att flytta in Sakho i mitten och spela Lovren på vänsterbacken. Det kan funka, men då krävs det att Sakho styr och ställer mer än han gjort tidigare.

Förhoppningsvis fungerar denna taktik perfekt och Liverpool går till ledning i paus, efter att Sterling kontrat in ett eller två mål. Om inte så måste Rodgers ha en plan B redo. Denna plan tycker jag ska vara en 4-4-2 med diamantformat mittfält. Typ så här

                    Migs
Johnson, Toure, Sakho, Moreno
                   Can
        Hendersson Allen
             Coutinho
      Sturridge  Sterling

Lucas(orkar nog inte en hel match direkt i comebacken) och Manquillo ut, Johnson och Sturridge in. Om Sturre inte är spelklar efter sin senaste skada så får Balotelli en chans till. Devisen en stor och en liten forward har ju funkat förut =) . Tanken är att Liverpool ska kunna sätta stentuff press på bollhållaren med det här systemet. Det fungerade utmärkt förra året och vi har definitivt spelarna för detta system även nu. Om vi behöver ännu mer offensiv kraft sista kvarten så är Lallana in mot Allen ett sista bra byte.

Låt oss hoppas att vi får dricka glädjepåskbira efteråt!! Den smakar så mycket bättre än gravöl...

//YNWA

2 kommentarer:

Angelus sa...

Nu laddar vi för FA cup å blickar framåt
Ha en fin kväll
YNWA

Angelus sa...

Nu laddar vi för FA cup å blickar framåt
Ha en fin kväll
YNWA