tisdag 15 juli 2014

Försäsongen drar igång. Det här är jag mest spänd på att se.

I morgon spelar alltså Liverpool sin första match för säsongen borta mot Bröndby. Det är alltid lite extra kul att se de röda springa ut på planen igen efter ett långt uppehåll. Jag är väldigt spänd på att se vilka Rodgers ger speltid och hur de unga killarna utvecklats. Följande spelare är jag mest spänd på att se:

Brad Smith: Jag hoppas Rodgers ger vår unge vänsterback speltid under försäsongen. För jag har känslan av att han kan bli årets unga stjärnskott i LFC. Smith har en härlig speed och är både teknisk och duktig framspelare. Ska bli väldigt intressant och se om han har utvecklat fysiken och visar att han är mogen även rent taktiskt.

Jordon Ibe: 18-årige yttern Ibe har redan hunnit charma oss LFC fans ett antal gånger i den röda tröjan. I säsongens sista match mot Shamrock Rovers glänste han bl.a. och utsågs till matchens lirare. Ibe har en härlig speed och även fin teknik, helt enkelt så mycket talang att han redan nästa år skulle kunna etablera sig i LFC:s seniorlag. Det han saknat lite tidigare är rutinen och mognaden att värdera sina lägen att dribbla eller spela säkert. Han behöver helt enkelt utveckla sitt spelsinne och taktiska förmåga. I mångt och mycket påminner han om Raheem Sterling. Samma kvaliteter och samma brister i början av sin seniorkarriär. Det ska bli väldigt intressant att se om han likt Sterling utvecklat de bitarna, för då kan även han vara ett av årets utropstecken i LFC.

Jordan Rossiter: 17-årige scousern Rossiter är en av Englands största mittfältslöften. Han visade i U21-laget förra säsongen att han redan har pondus och kyla att dominera ett mittfält mot de bästa unga talangerna i reservlagsserien. Jag hoppas han får speltid under försäsongen redan i år, är mycket spänd på att se hur han står sig mot seniormotstånd. Har han fysiken för att matcha upp seniorer redan nu? I så fall skulle jag säga att det här är en kille som mycket väl kan ta en tröja i t.ex. Ligacupen i vinter. Hans sätt att äga ett mittfält påminner mycket om en viss nr 8 i LFC. Stora ord att bli jämförd med Stevie G, men jag är villig att påstå att han kan vara arvtagaren till allas vår ikon och förebild!

Emre Can: Nyförvärvet Emre Can har tränat med laget ett par veckor nu och bör bli aktuell för spel redan de första matcherna. Jag har inte sett den här killen överdrivet mycket, så det ska bli intressant att se vilken nivå han håller. Förhoppningsvis kan han visa att han redan från start är med och konkurrerar om en plats i startelvan. Vår mittfältsuppsättning är inte den bredaste, så det vore verkligen skönt om han kunde visa att han t.ex är en bra backup de gånger Gerrard saknas/behöver vila.

Jose Enrique: Är också spänd på att se hur Enrique återhämtat sig från sin segdragna knäskada. Han har levt mycket på sin snabbhet tidigare, så jag hoppas att samma klipp finns kvar i steget. Jag kanske är nojig men raden av spelare som aldrig blev de samma efter liknande skador är lång, Torres och Lucas Leiva för att nämna några. Är Enrique redo för att ta upp kampen om en plats i startelvan i höst? Eller är det dags att sälja och casha in, innan det är för sent?

Thiago Ilori: 21-årige portugisen Ilori hoppas jag även får en speltid under försäsongen. Jag är mycket nyfiken på att se vilken nivå han håller. Han ska enligt uppgifter ha anlitat en personlig tränare för att förbättra fysiken. Har han lyckats bygga på sig de muskler som tidigare fattats och mognat lite har han absolut kapaciteten att konkurrera om en plats i LFC. Med mognad menar jag att han gör fler kloka beslut på planen och inte sätter sig själv i knipa så ofta som tidagare. Hans enorma snabbhet och spänst gör honom hyperintressant för framtiden. Två egenskaper som verkligen behövs i vårt försvar.


Ni som har möjlighet att se matcherna den här veckan (Bröndby i morgon kl. 18.00 svensk tid och Preston borta den 19 juli) gör det. För med alla våra VM spelare borta en vecka till så kommer många av de yngre förmågorna få chansen att visa upp sig. Sen kommer det successivt bli mindre med speltid för dessa då våra stjärnspelare är tillbaka.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lazar Markovic är nu äntligen klar för Liverpool FC. Jag har tidigare kommenterat den här transfern en del. Vill bara konstatera att det känns väldigt kul att Liverpool är med i matchen om Europas allra största talanger. Ska bli oerhört spännande att följa Markovic utveckling under Brendan Rodgers vingar. Något säger mig att Rodgers kan forma den här killen till en spelare av väldigt stora mått. Ge honom ett år eller två så tror jag vi har en av PL:s största stjärnor i den här killen!

Vem ser ni mest fram emot att se på försäsongen? Hur ser ni på nyförvärvet Lazar Markovic? Kommentera gärna!
/YNWA

2 kommentarer:

Anonym sa...

Superkul att försäsongen äntligen är igång! Ska bli kul att se alla dessa spelare in action:-) Tror Rossiter kan bli "The next big thing" inom ett par tre år. Bara 17 men dominerar redan mittfältet i U21. Säger ju en del. Jordon Ibe tror jag har potential att slå igen redan denna säsong. I Enrique har vi ju potentiellt ett "nyförvärv" om han hittar tillbaka till formen innan skadan. Ilori hoppas jag mycket på. Rekordet på 30 meter i Sporting före CR7 och Nani är ju spännande. Killen är 1,90 och väger 82 kilo så han borde ju hålla måttet fysiskt tycker jag. (Fantastiskt att Peter Crouch kan spela i PL på 2 meter och 70 kilo förövrigt....)Hoppas jättemycket på Markovic men i ärlighetens namn har vi de senaste 10 åren inte köpt en enda "talang" som lyckats på Anfield. Minns bara 02/03 när vi valde bort CR7 och istället satsade på Anthony le Tallec som ansågs vara en större talang. Var är han nu? Med Markovics prislapp kommer en enorm press att lyckats. Hoppas han har ett psyke av stål!

/ Martin

Grobbelarenheldel sa...

Markovic har länge levt med den pressen. Han har i två-tre år ansetts vara en av Europas största talanger. Köptes till Benfica med väldigt stora förväntningar på sig, något han hanterat bra. Det enda jag hört som kan vara en brist är att Matic (lagkamrat i Benfica första halvåret förra säsongen) inte tyckte han tränade ordentligt... Diva? Lat? Haft det för lätt för sig? Något Rodgers får styra upp...