söndag 13 juli 2014

Nyförvärven jag hoppas på!

Vi närmar oss mitten på Juli och Liverpool har hittills signat Can, Lambert och Lallana. Vi har dock tappat Suarez till Barcelona och lånat ut Alberto till Malaga. Såväl Reina, Aspas, Assaidi, Lucas och Agger verkar också vara på väg ut från klubben så jag tror vi kan räkna med en hel del nyförvärv innan transferfönstret stänger. Får jag tippa så säger jag 6 spelare till in.
Här är de jag helst skulle vilja se att vi köper:
Lazar Markovic: Den 20-årige serben har länkats kraftigt med Liverpool senaste veckorna. Nu verkar han nästintill klar och ska enligt flera olika medier anlänt till Melwood för en medicinsk undersökning. Jag tycker det känns som ett väldigt spännande namn. Anfallaren har väldigt stor talang och en enastående speed med bollen. Matic i Chelsea som spelade med honom ett halvår i Benfica uttalade sig nyligen så här om Markovic: "What can I say about our Markovic? It was excellent playing with this fantastic kid for six months. "He has such massive pontential that if he changed his attitude in training he could be one of Europe´s best players in his position." "But he´s young, he´ll mature, and then nobody will be able to stop him!"(Mirror)
Avram Grant den forna Chelsea och West Ham tränaren har också lovordat Markovic: I can say that apart from Ronaldo and Messi, Markovic is one of the best talents I´ve ever seen at 19 years of age."(Mirror)
Det låter alltså som att om bara Rodgers kan få Markovic att mogna till lite så kan det vara en framtida världsstjärna LFC signar. Minst sagt spännande!

Jag skulle också gärna se att Liverpool slantade upp för Roberto Firmino. Vi behöver fler mångsidiga offensiva alternativ i truppen. Firmino kan både spela offensiv mittfältare och anfallare. Den unge brassen är en väldigt skicklig dribbler och avslutare, som också har potential att utvecklas till en världsstjärna. Hoffenheim spelaren Firmino skulle kunna vara en backup till Sturridge och Lambert. Men också ge Coutinho och Lallana en match om den offensiva mittfältsrollen.

Den tredje offensiva spelaren jag vill få in i spelartruppen är Antoine Griezmann. Han är också en ung riktigt spännande spelare med grym potential. Han är vänsterfotad och trivs bra som ytteranfallare på båda kanterna och skulle spetsa till truppen rejält. Även han kan spela centralt i anfallet. Med dessa tre nyförvärv skulle Rodgers kunna spela både 4-3-3 och 4-4-2(diamant). Då har vi bredden för båda dessa alternativ.
I övrigt hoppas jag på en till central tvåvägsmittfältare. Henderson och Allen känns för tunt för den positionen. Jag ser inte att någon av de yngre förmågorna i klubben är mogen att ta steget upp på den här positionen redan i höst.  Fransmannen Moussa Sissoko som spelar i Newcastle skulle kunna vara ett nyförvärv värt att satsa på. 24-åringen är en stark tvåvägsspelare som skulle ge tyngd och kraft till vårt mittfält. Visst han är ingen stjärna men ett relativt säkert kort.

De sista två nyförvärven jag hoppas på är en mittback och en vänsterback. Det skulle vara en våt dröm om vi lyckades stjäla Eliaquim Mangala framför ögonen på City. Han ryktas nämligen vara väldigt nära att skriva på för City. Om vi slantade upp rejält kanske vi skulle kunna vara med i matchen. Hos oss skulle han ha en större chans att ta en startplats än i City...Men smakar det så kostar det. Vi kommer inte att kunna knyta honom till oss för mindre än £38-40 miljoner pund. Extremt stora pengar för en mittback, men det är i mitt tycke det bästa vi kan använda Suarez pengarna till i dagsläget. Men det förblir nog bara en våt dröm... Mer realistiska alternativet är nog att vi får nöja oss med att betala ett kraftigt överpris för Dejan Lovren. Också ett relativt stabilt alternativt.

På vänsterbacken hoppas jag på Marcos Rojo, Argentinas grymma vänsterback. En spelare som också kan spela mittback med den ära. Det som övertygat mig mest är hans fantastiska speed och precisa inlägg. Det i kombination med mycket stabilt försvarsspel och starka huvudspel gör honom mest komplett av alla alternativ som det ryktats om. Han skulle helt enkelt passa perfekt in i LFC.  Rodriguez mitt tidigare första val har inte riktigt samma speed, styrka defensivt och i luften vilket gör att han petats ner i min ranking.

I dagarna har det ryktats en hel del om att Liverpool är på villiga att låna ut både Wisdom och Kelly kommande säsong. Kvar skulle då Liverpool stå med Glen Johnson och Flanagan på högerbacken. Ska vi slåss på fyra fronter i höst så behöver vi åtminstone fem ytterbackar av klass. Jag tänker mig då att vi ska addera en till stark högerback.
Serge Aurier är den högerbacken jag tänker mig. 22-åringen är ett mycket starkt framtidsprospekt. Glen Johnson har (åtminstone tidigare) offensiva kvaliteter, något som jag inte ser i varken Flanagan, Kelly eller Wisdom. Många gånger kommer vår offensiva styrka ställas mot väldigt defensivt lagda försvar. Då kommer offensiva kvaliteter hos ytterbackarna vara en väldigt viktig faktor i försöket att luckra upp de parkerade bussarna. Serge Aurier har en härlig teknik och är vass i offensiven och vore därför ett lämpligt alternativ. Glen Johnsons kontrakt går ut nästa säsong och jag har svårt att se honom få det kontraktet förlängt. Så en fullvärdig ersättare borde börja spelas in den här säsongen. Aurier borde vara den ersättaren i mina ögon.


Håller ni med?




8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig om det mesta men skulle vilja addera ett namn på listan. Shaqiri hade jag velat ha in. Också en spelare med grym potential. Kan spela på alla platserna på det offensiva mittfältet.

Grobbelarenheldel sa...

Shaqiri är absolut ett bra alternativ. Han har dock en tendens att inte göra sitt i defensiven...Slarvar ofta med t.ex. Presspelet. Men det är kanske något B.R kan råda bot på.

Anonym sa...

Mignolet
TBA
Jones

Aurier Sakho TBA Rojo
Flanno Skrtel Agger Enrique

Hendo Gerrard Sissoko
Allen Can Lucas

Sterling Reus
Marcovic Lallana
Coutinho
Sturridge
Bony
Lambert


Detta hade funkat för mig!

Anonym sa...

Uppställningen blev inte så fin som innan jag postade men ni fattar hur jag tänkt. Minst två spelare på varje position och vi kan spela både 433, 442 och 4231.

/ Martin

Anonym sa...

Helt Ok, Martin. Fast en liten justering. TBA istället för Mignolet, som jag bedömer är svagast av hela din trupp annars. Möjligen håller han samma nivå som Lucas och Agger.

Leo

Anonym sa...

Jäkligt synd att vi inte gick för Keylor Navas som hade en utköpsklausul på bara 70 miljoner. Nu gick killen till Bayern istället där han är i det närmaste garanterad noll speltid. Killen är bara 27 så vi borde kunnat locka med speltid för att få honom till oss.

/ Martin

Anonym sa...

Den bistra sanningen är ju att vi inte blir av med Reina. Så länge vi sitter fast med en målvakt som har +100 000£ i lön så kan vi inte köpa en ny. Sjukt dåligt att vi lånade ut honom till Napoli och betalade halva hans lön förra säsongen utan att få in en utköpsklausul i kontraktet! (EX spelar han 70% av matcherna måste dom köpa ut honom för en given summa.) Har sagt det tidigare, Liverpool är VM i dåliga affärer. Nu lånade vi ut Aspas till Sevilla trots att dom strular om Moreno. Säkerligen utan en utköpsklausul!

Grobbelarenheldel sa...

Ja att vi inte värvat någon ny målvakt tror jag beror på just det att vi först måste bli av med Reina. Tyvärr sitter han ju på ett riktigt feting kontrakt. Så det är svårt att få någon att köpa honom...
Om Aspas gör 15-20 mål i Sevilla nästa år är det inte lika viktigt med en utköpsklausul... =) men jag förstår vad du menar. Det är många affärer vi inte förhandlat till oss en bra deal...