måndag 28 juli 2014

Mina intryck av LFC-Olympiakos

Då har vi alltså fått se första träningsmatchen med VM-spelarna tillbaka. En relativt slätstruken insats av LFC  räckte ändå till en 1-0 seger mot grekiska Olympiakos. Framförallt var det lite tamt offensivt. Olympiakos tilläts styra det mesta av spelet och skapade flest chanser. Defensiven såg dock relativt stabil ut. Jag fick uppfattningen att många av LFC-spelarna, helt förståeligt, saknade matchtempo och inte orkade sätta rätta pressen på motståndarna i försvarsspelet. Här är lite spelarkritik:

Brad Jones: Stabil i målet, kom ut och gjorde sig stor på friläget i andra halvlek. Ser dock lite seg ut i reaktionerna...

Glen Johnson(45 min): Ingen lysande säsongsdebut. Dåligt passningsspel, tappade även boll ett par gånger och skapade farliga kontringslägen för motståndarna. Mitt tålamod för den här mannen är slut...

Martin Kelly(49min): Bytte av Glen Johnson och stängde effektivt till på sin kant i andra halvlek. Har kommit alltmer de sista matcherna. Jag börjar få upp förhoppningarna för Kelly igen. Han kan absolut vara med och konkurrera om en plats i startelvan. I dagsläget bättre än både GJ och Flanno (som inte spelat mycket alls pga skadekänningar).

Martin Skrtel: Stabil insats. Kanske lite väl passiv i försvarsspelet, tog extra avstånd i duellerna och gick inte upp i rygg som han brukar, vilket säkert beror på att han inte kommit upp i matchtempo än. Gjorde en väldigt viktig brytning på en boll som annars skulle friställt en Olympiakos spelare. Jag hoppas verkligen att Skrtel får vara kvar, han är väldigt stabil och nyttig för laget. Får inte säljas!!

Kolo Toure(45 min): Ganska osynlig. Prexis som Skrtel lite passiv. Behöver nog lite mer matcher i benen innan gammelkroppen kommer igång. Får gärna vara kvar i truppen om han finner sig i att vara fjärde-femte alternativ...

Sebastian Coates(49min): Bytte av Kolo i andra halvlek. Spelade väldigt stabilt. Även vårdat passningsspel. Har imponerat så smått på mig de två sista matcherna. Hoppas verkligen att han inte är helt avskriven i LFC. Jag skulle vilja att man lånade ut honom en säsong till ett brittiskt lag. Tror han fortfarande kan vara en stjärna i vardande, om bara kroppen hans håller ihop...

Jose Enrique (45 min): spelade väldigt stabilt på sin kant i första halvlek. Tog inga direkta offensiva initiativ men hade heller inte chansen så ofta att komma på överlapp, då Liverpools anfall oftast var väldigt korta... Jag tycker i vartfall att Enrique redan visat upp en stabil nivå efter sin långa skadefrånvaro. Har visat att han är redo att slåss om en plats i startelvan.

Jack Robinson (49 min): Bytte av Enrique på vänsterkanten i andra halvlek. Gjorde inget större väsen av sig. Ser dock lite klen ut i närkamperna för att kännas som ett alternativ som håller i PL...

Steven Gerrard(60min): Relativt anonym säsongsdebut av Captain Fantastic. Spelade vårdat med bollen. Defensiven glänste inte men helt okej i sin roll. Hans alltmer långsamma ben, gör det svårare och svårare att komma in i press på bollhållaren. Dock är han så rutinerad och bra på att läsa spelet att han klarar sig hyfsat ändå. Brukar behöva rätt många matcher innan han kommer upp i matchtempo.

Lucas Leiva(34min): Övertygar inte i min bok. Trots att han nu fått ett antal matcher i benen, så ser han seg ut. Det han tidigare varit bäst på, att återerövra boll, har trögheten i benen försvagat allt mer. Jag ser ingen framtid för Lucas i LFC. Han bör säljas, om än så för en billig peng. Jag tycker nämligen redan nu att Emre Can ser bättre ut som backup till SG på det defensiva mittfältet.

Jordan Henderson: Sprang sin vana trogen oförtrutet i 95 minuter. Viktigt slit för laget i defensiven, men i spelet med boll bidrog han inte mycket. Är dock övertygad om att bolltouchen och passningsspelet kommer med lite mer matcher i benen. Jag är säker på att Hendo kommer att bli en stöttepelare i LFC även i år!

Emre Can(60 min): Startade bredvid Hendo i en lite för honom ovan roll på mittfältet. Gjorde inte bort sig, men bidrog inte heller så mycket i offensiven. Kommer nog allra bäst till sin rätt i en mer defensivt utpräglad roll.

Joe Allen(34 min): Imponerade inte den dryga halvtimmen han fick spela. Dåligt passningsspel, inget direkt klipp i steget heller. Den här tiden förra året imponerade han, en form han verkar långt ifrån i år... Behöver höja sig ett par snäpp för att vara aktuell för startelvan i höst.

Raheem Sterling(75min): Tidig målskytt i matchen när han något turligt fick bollen i friläge. Sterling såg i övrigt pigg ut, men lyckades inte i lika hög grad med sina en-mot-en försök som vi blivit bortskämda med senaste halvåret. Jag tyckte även han såg lite divig ut, gnällde på domaren från och till. Hoppas att framgångarna inte gått pojken åt huvudet... För i ärlighetens namn, behöver Liverpool nog en Sterling i lika bra form som sista halvåret om vi ska knipa en CL plats även nästa säsong.

Jordon Ibe(19 min) Tog Sterlings plats till höger i anfallet sista dryga kvarten. Han fick inte mycket att jobba med, men visade sin farlighet vid ett genombrott till höger i straffområdet. Inspelet till Joe Allen höll sånär på att rendera i ytterligare en assist från 18-åringen(tre assists på tre halvlekar tidigare). Tycker dock fortfarande att han kommer ännu mera till sin rätt till vänster i anfallet. Hoppas vi även fortsättningsvis får se mer av Ibe i träningsturneringen. Jag vill gärna se honom mot City för att se hur han håller mot toppmotstånd.

Lazar Markovic(45 min) 20-årige serbens första halvlek lovade mycket. Han visade vid två tillfällen sin oerhörda speed med bollen och skapade på egen hand två fina lägen. Tyvärr lyckades han inte ta tillvara på de finfina chanserna han skapade åt sig själv. Det är på den här punkten han behöver utvecklas mest för att bli den anfallsstjärna LFC behöver. Målskyttet har nämligen även tidigare varit en svaghet i hans annars breda repertoar.

Philippe Coutinho(49 min) Återigen var Coutinho vår klart bäste offensive spelare. Han verkar ha tagit sommaruppehållet på bästa sätt. Varje gång han fick bollen på Olympiakos planhalva skapade han något kreativt. Dribblingar, genomskärare, crossbollar och distansskott, han visade helt enkelt upp hela sitt offensiva register. Tyvärr fattades den där sista lilla precisionen och tajmingen i avgörande momenten för att lyckas fullt ut. Helt klart verkar Coutinho ha hittat tillbaka till den form han visade under första halvåret i klubben och stundtals även förra året. Hoppas han kan bibehålla samma höga nivå säsongen igenom, då kommer han att leda vår offensiv till ännu en praktsäsong det är jag övertygad om!

Daniel Sturridge (75 min): I sin första match för säsongen, får man säga att Sturridge såg relativt vass ut. Han hotade flera gånger med genombrott samt mötte boll och fördelade den på ett majestätiskt sätt. Rodgers har länge visat sitt fulla förtroende för Sturridge och boostat dennes självförtroende. Det känns som att Sturridge nu känner sig så pass stark att han vill steppa upp och ta över Suarez stjärnroll i anfallet. Säsongsdebuten lovade i alla fall mycket. Får han bara vara skadefri den här säsongen är jag inte orolig, han kommer att leverera!

Rickie Lambert (19min): Lfc:s första nyförvärv för säsongen har fortfarande inte kommit upp i någon högre standard rent spelmässigt. I natt fick han inte särskilt mycket att jobba med därframme, men det lilla han deltog i spelet övertygade inte mig. Han ser lite trög och kantig ut. Hoppas att han bara är lite nervös och ringrostig, för om han ska vara en gångbar backup till Sturridge måste han höja sig rejält.


Summa sumarum

Liverpools spel såg helt okej ut, med tanke på att de flesta spelarna är ringrostiga så kan man inte ställa så höga krav än. Lucas och Johnson var de största besvikelserna. Särskilt Lucas som nu fått en del matchtempo i kroppen tycker jag man kan begära mer av. Det positiva jag tar med mig från matchen är framförallt Coates och Kellys stabila prestationer. De visade att de helt klart inte ska räknas bort i LFC:s framtidsplaner. Även kul att se Markovic komma in och prestera på så hög nivå direkt samt att Coutinho återigen var bäst på planen. Vår unge brasse har nu dominerat alla matcher under försäsongen och verkar kommit ur sin ojämna prestionsnivå.

Efter att ha sätt matchen är det framförallt tydligt att vi behöver en offensiv spetsförstärkning till. Vi har kreativiteten och farten, men vi behöver fler naturliga målskyttar i startelvan. Markovic, Coutinho, Henderson och Allen har alla visat sig vara målsumpare av rang.
Även en mer förtroendeingivande andre målvakt är för mig en prioritet i sommar. Sen borde vi handla åtminstone en ytterback  innan transferfönstret stänger. Enrique håller, Kelly känns som han är på gång och Flanno visade förra året att han är klart duglig. Men vi skulle behöva åtminstone en yb av klass till som kan tillföra mer i offensiven. Mot defensiva motstånd känns varken Johnson, Kelly eller Flanno som killar som hotar på kanterna.
Bredvid Henderson känns det också aningens tunt ut på det centrala mittfältet. Allen imponerar inte och Lallana är skadad. Can och Lucas känns mer som defensiva mittfältare. En stark tvåvägsmittfältare vore verkligen inte fel. Man kan väl i alla fall drömma om Pogba eller Vidal, båda skulle nämligen vara exakt den förstärkning på mittfältet som vi behöver. Starka spelare offensivt, men som också kan bidra med mycket i defensiven, något som SG och backlinjen behöver.

Håller ni med? Eller vad har ni för tankar om matchen och eventuella nyförvärv?

/YNWA






Inga kommentarer: