torsdag 21 augusti 2014

Är Mario Balotelli en man för LFC?

I förrgår blossade åter rykten om att Liverpool tänker satsa på att köpa/låna Mario Balotelli.  Rykten som eskalerat och nu verkar det vara nästintill klart att 24-årige Balotelli skriver på för LFC. Han ska ha landat i Liverpool och setts på Melwood för slutföra en övergång till världens finaste klubb. En övergångssumma på ca £16-18 miljoner och en veckolön på ca £90 000-115 000 i veckan är summor som nämnts. Om dessa uppgifter stämmer en otroligt bra deal i mina ögon. I jämförelse så kostade Shane Long, Southampton ca £12 miljoner, Lukaku Everton £28 miljoner... Tänker man på dessa spelares meriter jämfört med Balotelli så har Liverpool gjort ett otroligt kap:
3 gånger mästare  i Serie A
1 PL titel
1 CL titel
1 FA-cup titel
1 seger i Italienska supercupen
1 EM Silver för Italien
Betänk att Ballotelli bara är nyss fyllda 24 år, så är det en minst sagt imponerande meritlista.
(Källa: Transfermarkt.de och Wikipedia)

Tittar man på "Super Marios" målfacit är det också mycket starka siffror:











(Källa: Transfermarkt.de)

Baksidan av myntet
Tyvärr är det inte bara "Super Marios" meriter på fotbollsplanen som gjort honom känd och berömd. Han är en av 2000-talets allra största strulpellar. I Inter hade t.ex. Mourinho stora problem med hans humör och disciplin. Faktum är att hela Balotellis karriär kantats av skandaler. Brendan Rodgers och klubbens psykolog Dr. Steve Peters har verkligen en utmaning i att försöka få ordning på den här mycket färgstarka karaktären, om han nu affären går i lås vill säga. Det går givetvis bara att sia om dessa herrar kan lyckas, men min magkänsla är positiv. Ser man på hur nämnda duo och övriga staben lyckades förändra Luis Suarez och även fått Raheem Sterling att mogna rejält, tror jag att chanserna är goda att de även skulle lyckas få bukt på Balotelli. Framförallt Dr Peters tror jag skulle kunna göra underverk med Balotellis mycket labila humör och ojämna prestationsnivå på planen.

Hur skulle "Balo" passa in i LFC?
En annan sak jag funderat en hel del på är hur Mario Balotelli skulle passa i Liverpool FC:s anfall och spelstil. Super Mario är ju inte direkt samma sorts spelare som Luis Suarez, snarare tvärtom. Ballotelli är visserligen snabb och vass i djupled, men han är långt i från lika rörlig som Suarez eller bidrar med samma arbetsinsats för laget som El Pistolero gjorde. 1,89m långe "Balo" är mer en stark boxspelare med ett fantastiskt skott. Faktum är att endast 5 spelare i toppfotbollen (enligt Goal.com) rankas ha ett bättre skott än Balotelli (Ronaldo, Ibrahimovic, Totti och Pirlo). Jag antar att Balotelli antingen kommer att spelas bredvid Sturridge på topp i en 4-4-2(diamant) uppställning eller som striker i en 4-3-3 uppställning. Det största frågetecknet är hur Balotelli skulle fungera ihop med Sturridge. Risken är att det blir två tuppar i samma hönsgård så att säga. Nu med Suarez borta, är nog Sturre väldigt angelägen om att spela förstafiolen i anfallet. Faktum är att jag inte sett Balotelli synka särskilt väl ihop med någon annan anfallare under sin karriär. Risken är att Liverpool får två individuellt skickliga killar, som dock inte hjälper varandra särskilt mycket. Obotlig optimist som jag är tror jag dock att både Sturridge och "Balo" kommer sätta laget före jaget och tillsammans göra livet surt för alla motståndare.  När det gäller rörligheten och presspelet så hoppas jag också att Balotelli, åtminstone till en början, på ren inspiration framför "The Kop" kommer att hitta ny motivation och glöd. I landslaget har han många gånger presterat klart bättre på den här punkten, så jag tror att det mycket handlar om just motivation och coachning. Oavsett detta så tror jag att Balotelli kommer serveras så många målchanser av lagets alla andra offensiva kreatörer att han kommer ösa in mål för LFC.
För de summor som nämns och med den potentialen Balotelli besitter, så tycker jag att det är mycket bra köp!


En tänkbar startelva med Balotelli i laget skulle kunna se ut så här:
                   Mignolet
Manquillo Skrtél Lovren  Moreno
                   Gerrard
     Henderson  Coutinho
                  Sterling
           Sturridge  Balotelli

Kanske väl offensiv uppställning, men anfall är ju bästa försvar eller hur?
Lägg därtill spelare som Markovic, Lallana, Can och Sakho på bänken så ser årets upplaga av LFC helt klart mycket starkare ut.

Support & Believe!!


1 kommentar:

Anonym sa...

Då var det klart! Super-Mario har skrivit på:-) Tror och hoppas detta kan bli riktigt bra:-) Hoppas nu vi kan skeppa iväg Borini och Assaidi och kanske Agger så tycker jag vi gjort ett fönster i världsklass! Ikväll får vi se Moreno från start vilket känns riktigt kul! Tyvärr får vi också se Glen från start vilket jag tyvärr tror kommer kosta oss matchen. Fattar verkligen inte att Brendan envisas med att spela honom. Tycker Manquillo har visat mer på 2 matcher än vad Glen visat på 2 säsonger. Hoppas jag har fel!

We go again!

/ Martin