måndag 4 augusti 2014

Liverpool-United 1-3

Liverpool åkte alltså på däng av ärkerivalen United i finalen av Champions Cup i USA. Även med mina färgade ögon måste jag erkänna att Man U var det bättre laget och förtjänade segern. De ägde bollen klart mest hela matchen och skapade också mest chanser. Båda lagen mönstrade starka startelvor. Liverpool med Mignolet - Kelly, Skrtel, Sakho, GJ - Gerrard, Henderson, Allen - Coutinho, Lambert, Sterling (4-3-3).

Ytterbackssituationen i LFC oroar mig väldigt mycket.
Det som framförallt skapade Uniteds övertag var hur de enkelt kunde manövrera sig fram på våra kanter. Både Kelly och Johnson hade svårt att hänga med i svängarna när Young och Chicharito satte fart på respektive kant. Kelly för att han är alldeles för långsam och Johnson för att han har väldiga problem med positionsspelet.  Glen Johnson fick alltså spela vänsterback idag, tyvärr var han lika dålig på den kanten som på högerbacken. Han får ett plus i boken för insticket till Sterling som föranledde straffen i första halvlek, men i övrigt var han bedrövlig. Tappade bollen otaliga gånger i uppspelsfasen och låg helt fel i positionsspelet ännu oftare. GJ får ta på sig huvudansvaret för både Uniteds kvitteringsmål samt 1-3 mål, då han tappade sin markering och stod helt fel positionerad. Det är för mig en gåta att karln inte skeppas iväg. Det värsta är att det blir svårare och svårare att hitta en köpare för varje gång karln spelar så uselt. Jag tycker vi kan skänka bort honom om det är någon som bara är villig att betala lönen för honom.
Utöver nämda duo så är Flanagan skadad, Enrique medioker, Robinson för klen, Smith för orutinerad. Det ser inte alls bra ut helt enkelt. Jag skulle säga att utan att få se honom en minut på vänsterbacken i LFC tröjan, så utnämner jag Emre Can till vår i dagsläget bäste vänsterback. Det han visade på den positionen i Leverkusen och det jag sett av honom på mittfältet nu på försäsongen räcker för att förtjäna den utmärkelsen. Nu ryktas vi ju vara ytterst nära att knyta till oss de två spanska ytterbackarna Manquillo och Moreno, men jag är ytterst tveksam till att de är de frälsare vi väntat på. Lex Aspas och Alberto, så har vi ju lärt oss att unga lovande spanjorer inte alltid har det så lätt att kliva rätt in i PL och dominera. Jag får känslan av att båda dessa herrar kommer få det tufft med tempot och det fysiskt mycket tuffare spelet i PL. Framförallt Manquillo som bara är 20 år och endast spelat 6 matcher i La Liga kan vi nog inte vänta oss några större underverk av. Han måste nog se och lära en säsong först... Moreno som alla hypat så in i bomben, får vi hoppas är mer redo än jag förutspår. Killen har ju visat att han är bra offensivt, men håller han defensivt? Vi får helt enkelt hoppas att han kan överbevisa mig på den punkten.

Rickie Lambert lämnar USA med ett stort ? efter sig
Lex Aspas har vi ju lärt oss att man inte ska dra för stora växlar av försäsongsmatcher. Han sprutade in mål förra sommaren för att sen vara iskall under säsongen. Vi får hoppas att Rickie Lambert jobbar tvärtom. För han har sannerligen inte varit het under den här försäsongsturnén. Mot Milan missade han sin första straff på 34 försök och mot United i natt var han återigen väldigt blek. Jag känner mig dock inte trygg med honom och Borini som backupp till Sturridge. Daniel Sturridge är vass men tyvärr också skadebenägen, så vi kan inte räkna med att han håller ihop en hel säsong. Tyvärr måste vi räkna med att han missar minst 10 matcher nästa säsong, så har det nämligen sett ut under hela hans seniorkarriär. Då måste vi ha alternativ som kan kliva in och visa vägen. Lambert är en helt annan spelartyp, mer än renodlad boxspelare. Borini har väl en del likheter med Sturridge, men han är helt enkelt inte tillräckligt bra startelvan ett lag med höga ambitioner i PL eller CL. Helt klart behöver vi köpa in en forward till. Här har Rodgers och Ayre en nöt att knäcka. För forwardsalternativen med de spetskunskaper vi behöver är inte många ute på marknaden...

Sterling stora utropstecknet
Nog om det negativa. Liverpool kom dock stark tvåa i turneringen. Mycket av det ska tillskrivas Raheem Sterling som varit Liverpools klart bäste spelare. Han har visat en väldigt hög nivå turneringen igenom. Skapat massor åt både sig själv och sina medspelare, med sin härliga teknik och tempo. Dessutom kan man se att B.R utvecklat killens spelsinne något enormt. Numera kan han även slå de avgörande passningarna på sista tredjedelen av planen. Sterlings försäsong lovar mycket!

Håller ni med? Eller vad är era intryck så här långt?

//YNWA

5 kommentarer:

Angelus sa...

Vilken otroligt bra blogg, härliga analyser...
Bra jobbat!
Kan inte annat än att instämma med ovanstående tycker vi började bra i nattens match men United tar över å vinner rättvist. Vi saknade två bra ytterbackar ifjol(hade en Flano som klev fram) och gör det fortfarande då Flano är skadad å Enrique(sällan håller en säsong) nyss kommit åter från skada...
Många är skeptisk till Dani Alves, men tror han skulle vara nyttig för oss(klart bättre än GJ å andra sidan svårt å vara sämre)
Tveksamt om han skulle vara intresserad dock, samma gäller för Lavezzi som var riktigt bra i vm (dock ingen klinisk avslutare, vilket inte heller Suarez var från början) men skulle kunna skapa mkt åt sina medspelare å kan spela på alla positioner i anfallet. Efter som vi inte längre verkar vara intresserad av Bony.
Övrigt kan jag bara instämma ang backarna Moreno och Manquello om dom kommer kunna anpassa sig snabbt till tempot i PL den 1a måste levererar om vi lägger dom pengarna den 2a känns det inte som vi har något å förora på och han kan säkert bli ett stort utropstecken!

Tack igen för en mycket läsvärd blogg

YNWA
//Patrik

Grobbelarenheldel sa...

Tackar och bockar Angelus! Väldigt roligt att du gillar vad jag skriver. Jag tror att Flanno och Emre Can är de som i slutändan kommer spela ytterbackar, mot lite skarpare motstånd. Hoppas det inte kommer att kosta oss för många poäng innan B.R kommer till den insikten...
Jag ser inte att LFC med sin nya transferfilosofi, går så hårt efter Lavezzi. Killen är 29 år har redan peakat(enligt mig) och kommer att kräva en riktigt hög lön. Visst han är väldigt speedig och skulle skapa mycket åt andra, men ingen utpräglad målskytt. Sterling, Coutinho, Markovic och Ibe fyller redan kvoten av sådana forwards som man får räkna in Lavezzi bland. Jag kommer i dagarna att presentera mina topp 3 förslag till forwardsnyförvärv... Stay tuned =)

Tack igen, det värmer verkligen ett kämpande småbloggarhjärta med sån feedback!

Anonym sa...

Kan nån förklara för mig varför MU fick 4 bytesmöjligheter under matchen? Fuskare som vanligt!

Anonym sa...

Lingard som byttes in sist och gjorde sista målet borde egentligen inte fått spela!

Grobbelarenheldel sa...

Ett av tillfällena var väl spelare som byttes in mellan första och andra halvlek? Det kanske är så att det inte räknas som ett bytestillfälle. Regeln handlar ju om att för många byten tar mycket tid och är tråkigt för publiken, samt drar ner på tempot. Bytena i paus tar ju ingen extra tid om du förstår vad jag menar...