torsdag 14 augusti 2014

Rodgers leder oss till nya stordåd!

På lördag drar det äntligen igång igen. En ny oviss PL säsong startar med många topplag som rustat rejält.
Chelsea har gjort ett kanonfönster. City har fått behålla sin stjärnspäckade trupp och kryddat den med ett par bra breddspelare. United har förnyat laget rejält och Arsenal har gjort ett par riktigt vassa värvningar. Fyra topplag som minsann bestämt sig för att Liverpools fina fjolårssäsong inte ska upprepas igen. Bakom dessa lurar även Tottenham och Everton som har fullt kapabla trupper för att vara med och fightas om en topp fyra placering om de får till det fullt ut. Framförallt Everton har en riktigt vass första elva, med även hyfsad bänk.
Jag tycker faktiskt att det känns väldigt svårt att sia om utgången av PL den här säsongen. Ser man till truppernas kvalité och bredd känns det som att City och Chelsea har de bästa med Arsenal strax därbakom. Sen ett litet hopp till Liverpool och United. Jag vill dock mena på att skillnaderna inte är större än att alla av ovan nämnda sju lag kan knipa en PL plats.

Bredare trupp men mindre spets
Tittar man lite närmare på Liverpools trupp tycker jag den ser mycket bredare och bättre ut än förra året.
Konkurrensen på målvaktssidan, inre mittfältet och på strikerpositionen är väl de positioner vi fortfarande skulle behöva stärka upp. Inbillar mig faktiskt att trots att vi redan värvat 8 spelare(räknar in Moreno som presenteras när som helst), kommer vi att få se tre värvningar till innan fönstret stänger. Lyckas Liverpool hitta bra alternativ på de här platserna så anser jag att vi har gjort ett riktigt bra transferfönster. I dags läget är jag dock av den åsikten att startelvan fortfarande är något svagare än förra året. Det tomrum i offensiv kvalitét som Suarez lämnar efter sig kompenserar inte våra nyförvärv i min mening.

Rodgers leder oss till nya stordåd
Trots detta är jag förhoppningsfull, även om det inte blir några fler riktigt vassa nyförvärv. Jag har så stor tilltro till Brendan Rodgers att jag faktiskt, trots att Chelsea, City och Arsenal borde hamna före oss sett till sitt spelarmaterial, tror att han leder laget till en topp tre placering igen. Dels för sin fantastiska förmåga att utveckla de unga spelarna till färdiga toppspelare, men också för den oerhört slipade taktiska förmåga han visat sig besitta. I mina ögon är det endast Mourinho som kan mäta sig med Rodgers när det gäller att få spelarna att anamma och tillämpa den taktik och fotboll han vill spela. Spelare som Henderson, Sterling och Coutinho, Sturridge och Flanagan har utvecklats enormt på den här punkten under B.R:s ledning. När dessa spelare och fler därtill även tagit stora kliv i sin individuella utveckling och breddat sin spetskompetens får det mig att andas en stor optimism. Ni kanske tycker jag tar i så att jag spricker nu men jag tror att Philippe Coutinho kommer att vara ligans bäste offensive mittfältare den här säsongen. Jag sticker också ut hakan och påstår att Henderson efter Yaya Touré kommer att vara ligans bäste tvåvägsmittfältare. Till det här vill jag också påstå att Daniel Sturridge gör över 25 mål och Raheem Sterling tar steget ut till en världsstjärna bara de får vara relativt skadefria. Sen om allt det här räcker för någon ligatitel låter jag vara osagt, men helt klart kommer vi vara med och slåss i toppen!

Support & Believe           We go again               YNWA



5 kommentarer:

Angelus sa...

Ja kan bara instämma ...
Sitter å funderar på vilken anfallare är realistisk att vi lyckas signa?(Cavani, nu när Di Maria åter är på g till PSG eller går vi för Lavezzi?
Vilken central mittfältare kan vi signa om Lucas skulle försvinna. Eller kommer BR satsa på ett 4-2-3-1 då?
Sen hoppas jag att vi lyckas värva Sergio Romero från Sampdoria på målvaktssidan som de ryktas....

Anonym sa...

Hur tror ni Brendans förstaelva kommer se ut på söndag?

Gissar på Mignolet, Glen, Skrtel, Lovren, Enriqe, Gerrard, Henderson, Can, Sterling, Coutinho, Sturridge.

Tycker faktiskt att detta i nuläget är vår bästa elva med frågetecken för att Lallana och Moreno kan slå sig in. Hoppas också att Flanno eller Manqillo petar Glen på ren inställning!

Så jäkla laddad för söndag nu:-)

We go again

/ Martin

Anonym sa...

Angående striker så vill jag absolut inte se de som media spekulerar i.

Etoó - Passar inte in i gruppen, på dekis.

Lavezzi - Ej central, för dyr, för gammal och gör för lite mål

Rossi - Italienare, för dyr, för gammal, för skadebenägen

Väldigt synd att det inte funkade med Remy:-( Rätt pris, bra målsnitt, kunde spela både centralt och på kanten.

Ser helst Cavani för max 40 mille, Bony som har en utköpsklausul på 19eller kanske en chansning på en skadad Benteke.

Som DM finns som sagt Sandro samt Cheick Tiote tillgängliga, sen tycker jag att det var väldigt synd att vi inte gick för M´vila. Nu är han på lån i Inter med option att köpa. Snacka om bra deal.

/ Martin

Grobbelarenheldel sa...

Angelus: Cavani, Reus och Falcao kan vi nog glömma. De vill nog helt enkelt inte gå till LFC, om vi inte lassar upp sjuka lönekuvert, vilket jag har väldigt svårt att se ske. Bony är den mest trolige av de alternativ som det ryktats om. Jag tror det är där vi kommer hamna i slutändan. Om inte så kanske det blir Ayew eller Konoplyanka som åter poppat upp som ett tänkbart namn i ryktescirkusen. Kono får dock mest ses som YF. Callejon i Napoli eller Lacazette skulle också kunna vara tänkbara alternativ.

Om Lucas släpps iväg tror jag LFC kommer att satsa på en tvåvägsmittfältare. Keita, Sissokho eller Benficas Andre Gomes skulle kunna vara tänkbara alternativ.

Martin: min startelva kommer i nästa inlägg... Inte helt olikt din... =)
Sandro skulle kunna vara ett alternativ på mittfältet, dock är jag inget större fan av Check Tiote. Otroligt duktig bollvinnare men gör alldeles för mycket felbeslut med boll...
Benteke vore intressant, men det blir nog i så fall till Januari fönstret... Han och Jay Rodriguez är nog tänkbara transfermål då.
/YNWA

Angelus sa...

Martin: jag ser bara en möjlig ändring i din elva
Manquillo hb GJ vb

Ja Bony känns som det mest logiska alternativet framåt.
Romero vore perfekt att få in som konkurrens till Mignolet.
Sandro tar jag gärna då han är en uppgradering jämnfört med Lucas.

Nu är det inte långt kvar tills vi är igång, trevlig helg på er :)