onsdag 9 april 2014

Förutsättningarna inför söndagens drabbning

Onsdag kväll, 4 dagar kvar till den viktigaste matchen som spelats på Anfield på oerhört länge. Liverpool-Manchester City kl.14.37 på söndag. En match som kommer att bli oerhört betydelsefull för utgången av titelstriden. Så här ser förutsättningarna ut inför söndagens drabbning:

Liverpool FC ligger alltså ETTA i PL med 5 matcher kvar att spela, förra året vid den här tiden låg vi nästan 30p efter täten på en 7:e plats.  Det är en otrolig utveckling på bara ett år. Brendan Rodgers och hans team ska ha all heder i världen för den här förvandlingen. 
Manchester City har dock två matcher mindre spelade vilket gör att de vid vinst i dessa står på 76p och tar över ledningen. På söndag kommer alltså vår största titelkonkurrent i nuläget(Chelsea lurar ju också strax bakom) på besök till Anfield. Jag tycker därför det kan vara dags att titta lite närmare på det kvarvarande spelschemat en gång till, jag har även uppdaterat mina tips i dessa matcher. Även om det såklart är väldigt svårt att tippa rätt i så många matcher så hoppas jag ändå att det åtminstone kan ge en fingervisning av vad som gäller.


Liverpools kvarvarande matcher, med mitt tips:
Manchester C (h)     3p
Norwich (b)             3p
Chelsea (h)               1p
Crystal Palace (b)     3p
Newcastle (h)           3p
Totalt: 74p+11p = 88p


Manchester Citys kvarvarande matcher:
Liverpool (b)             0p
Sunderland (h)          3p
West Bromwich (h)   3p
Crystal Palace (b)      3p 
Everton (b)                1p
Aston Villa (h)          3p
West Ham (h)            3p

70p+16p = 86p


Chelseas kvarvarande matcher:
Swansea (b)                    1p
Sunderland (h)                3p
Liverpool (b)                  1p
Norwich (h)                    3p
Cardiff (b)                       3p
Totalt: 72p+11p = 83p

Om mina tips stämmer så kommer alltså Liverpool FC stå som segrare när sista omgången spelats två poäng före City(Underbara, Surrealistiska tanke=) 

Manchester City har inget annat än PL kvar att fokusera på och de kommer nog inte slarva bort några onödiga poäng i ett så här avgörande skede, som de gjort lite då och då tidigare under säsongen. Enda poängtappet jag räknat med förutom mot oss, är mot Everton borta, som dels visat väldigt bra form och dels slåss med Arsenal om den så åtråvärda fjärdeplatsen i PL och säkerligen kommer att vara väldigt motiverade. Om det här försöket till spådom slår in betyder det alltså att Liverpool måste vinna mot City på söndag om vi ska ta hem titeln. Något jag tror är fullt möjligt. Mer om varför jag tror vi gör det i morgon =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart tips! Det är fullt möjligt. Min känsla efter West Ham matchen har varit hela tiden 3 p. mot Man City och jag tror fortfarande på det. För övrigt tycker jag att din blogg är väldigt bra, kikar in här varje dag. ;-)

Anonym sa...


Håller med. Mycket bra blogg med välgrundade analyser. Keep up the good work:-)

Grobbelarenheldel sa...

Tack båda två! Jag kör på. En kul nyhet är att jag nu även kommer blogga en del för lfcfans.se