tisdag 22 april 2014

Steven Gerrard -så nära sina drömmars mål

Med tre omgångar kvar leder Liverpool Premier League med 5 poäng före Chelsea (vinner City sin hängmatch är de tre pinnar bakom). Sju poäng på de här tre matcherna räcker alltså för ett ligaguld, ett fantastiskt utgångsläge. Tappar City poäng i någon av sina fyra återstående matcher, inte alls otroligt då de t.ex. möter Everton borta, så behövs mindre än så. Tidigare har jag haft någon sån där skön känsla i kroppen av att hur det än går nu sista matcherna så kommer jag vara nöjd med säsongen oavsett. Å visst laget är ju klart för CL nästa säsong och har överträffat allas förväntningar. Men nu när vi är så här nära titeln så skulle det kännas otroligt jobbigt om vi tappade den. Även om jag själv skulle tycka det vore väldigt tråkigt om vi missar seriesegern, så går mina tankar ändå hela tiden till hur det skulle kännas för Captain Fantastic.

Det finns ingen idrottsman eller kvinna som jag unnar en stor framgång så mycket som jag unnar Steven Gerrard en Premier League titel. Han har under hela sin karriär varit Liverpool FC trogen i vått och torrt. När han på toppen av sin karriär fått erbjudanden från Real Madrid, Chelsea med flera har han trots att LFC haft det tungt i många år valt att stanna och kämpa vidare. I dagens självupptagna och penningkåta idrottsvärld personifierar han klubbkänsla bättre än någon annan i toppfotbollen.

Tänk att efter 16 år och nästan 700 matchers längtan och väntan på att få vinna en ligatitel, nu äntligen vara så nära sina drömmars mål. Så här uttalade han sig nyligen om hur mycket en ligatitel skulle betyda för honom: "Alla vet hur mycket jag vill vinna ligan. Jag måste bara behålla lugnet, slappna av och ta varje dag som den kommer. Jag försöker göra det, men det är svårt att kontrollera känslorna."
Det här klippet från Norwich matchen, där Gerrard blir skogstokig på Lucas som ger bort en onödig frispark i 94:e minuten säger väl allt om vad det betyder för honom: https://vine.co/v/M13ddD9Pntr

Jag kan nästan inte tänka mig den besvikelse det skulle innebära för honom om den här chansen går till spillo. Om Liverpool vinner ligan i år kommer de och Steven Gerrard för alltid att bli ihågkomna för den bragden. Men om de slutar tvåa eller trea kommer den där bragden ändå blekna, då de var så nära något mycket mer. För Steven Gerrard som alltid spelat med en otrolig passion och vinnarinstinkt skulle det såklart vara en monumental besvikelse.

Därför hoppas jag av hela mitt hjärta att nummer 8, vår Kaptain Fantastic får lyfta bucklan mot skyarna och skriva in sig i historieböckerna även som PL vinnare.

Det som känns skönt att tänka på är hur Steven Gerrard tidigare alltid varit bäst i de stora matcherna. Han har så många gånger dominerat och avgjort derbyn och andra stora matcher. Uttrycket "de stora matchernas man" har ju verkligen varit synonymt med Stevie G. Jag är därför övertygad om att han kommer omsätta den här anspänningen till något positivt och fortsätta spela på toppen av sin förmåga. För senaste månaderna har han i takt med att vittringen om det där guldet blivit allt starkare också presterat bättre och bättre. Som den ledare han är kommer han inte tillåta sitt lag till något annat än att prestera på toppen av sin förmåga. Å den förmågan har ju visat sig räcka otroligt långt den här säsongen...





5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med i allt! Mycket bra skrivet. Man börjar redan få lite gåshud. 😉

Grobbelarenheldel sa...

Tack, tack! Ja fast jag våndas nåt otroligt. Är fan redan nervös inför söndag... har aldrig vart med om en sån anspänning.

Anonym sa...

Ja, verkligen! Jag känner precis likadant, det var längesedan jag hade den här känslan. Jag tänker Liverpool dagligen, börjar bli mentalt jobbigt 😉 . Jag har ändå hållt på vårt kära Liverpool i 30 år.

Grobbelarenheldel sa...

Ja verkligen mentalt påfrestande. En kille på twitter uttryckte det så här: "Själv började oroa mig och fick ont i magen vid årsskiftet, vågar inte söka för det dock, är orolig om de har Viasat på Säter..."
Passande beskrivning tycker jag =)

Anonym sa...

Hahaha, stämmer ganska bra ;)