söndag 6 april 2014

Matchanalys West Ham - Liverpool 1-2

Det är något unikt som håller på att hända! Hur illavarslande det än ser ut lyckas vi få med oss de tre poängen ändå. Jag får faktiskt lite Fergie feeling, ni vet när United t.ex. förra året på något underligt sätt allt som oftast lurade med sig de där tre poängen även om spelet inte alltid glänste. Håll i er nu, det är en sådan egenskap som tar ett lag hela vägen till en ligatitel! Den egenskapen har vi fått se ett antal gånger senaste månaderna. Swansea hemma, Fulham o Southampton borta och så nu i dag på Upton Park.

I första halvlek spelade West Ham väldigt tätt och positionssäkert försvarsspel. Det vara bara Luis Suarez som lyckades dyrka upp det ett par gånger med sin magi. Han gör så mycket av så lite gode Luis. Ribbträffen efter hörnan i första halvlek t.ex:
Ser inte direkt ut som ett hyperfarligt läge eller hur? Inte många i världen utom Suarez får ut en ribbträff ,som är en hårsmån från att gå in i bortre hörnet av en sån här situation! Världsklass stjärnstopp! ( kommer inte på nåt vassare superlativ, än att dra till med gamla klassikern man körde på lågstadiet när man skulle bräcka polarna =)

Straffsituationen till 0-1 är också ett exempel på den där förmågan att få ut max av varje situation:

Suarez får en fin crossboll av Gerrard en bit ut till vänster och avancerar in i straffområdet som ni ser på bilden. Tomkins ligger på insidan och täcker som synes ut Suarez till en ganska dålig vinkel. 

Men vips så vänder han inåt på en femöring och Tomkins hand stoppar bollen. Odiskutabel straff.
Detaljen som Luis Suarez firat så stora framgångar med är att när han vänder inåt, så chippar han bollen lite lätt. Det gör att bollen går över ett utsträckt ben, vilket många försvarare hinner få dit, men också att bollen har stor chans att träffa en utsträckt hand hos försvararen. Alltså antingen komer han loss i ett friläge eller så får han straff. Win Win, om man har tekniken att göra en sån liten chip vill säga...

Angående West Hams kvittering i slutsekunderna av första halvlek, så är jag inte lika säker på att det ska blåsas frispark för ojuste spel på Mignolet som alla rabiata fans på twitter verkade vara. När jag vevat reprisen ett par gånger tycker jag det ser ut som att Skrtel touchar till Carroll i dennes upphopp, vilket gör att han tappar balansen och far in i både Sakho och Tomkins och sen Mignolet.

  Bedöm själva...

Jag tycker i vart falla inte att man ska hänga domarna för det beslutet. Det är inte lätt att avgöra sådana här situationer som domare. Viasat studion klagade på domarens placering vid hörnan, jag vet inte riktigt vart de ska stå för att det ska bli bäst. Nu står målområdes domaren före första stolpen och huvuddomaren utanför straffområdet i mitten, linjedomaren står på sidlinjen nära hörnflaggan. Tre vinklar alltså. Jag tycker det låter rimligt, då borde en av dem ha hyfsad sikt i situationen, vad mer kan man begära?
Med supportervåld som eskalerat och nu häromsistens utmynnade i dråp, tycker jag hursomhelst att vi ska tänka oss för när vi uttrycker oss i media. Vi måste älska mer än vi hatar, det är så vi börjar förändra vår supporterkultur. Folk som skriver på Twitter att de ska mörda domaren om den situationen skulle visa sig avgöra matchen, gör mig uppriktigt sagt ledsen och skamsen. Det är inte YNWA det är inte "The Liverpool Way" i min värld. Ja ja nog om det.


I halvtid utgick Coutinho och Lucas byttes in. Rodgers formerade om laget till en 4-4-2 uppställning med diamant i mitten. Sterling fick rollen som 10:a och Hendo och Lucas låg framför Gerrard på varsin kant. Jag måste erkänna att jag spontant tänkte att den förändringen inte skulle lösa upp West Hams försvar. Lucas har ju länge bara varit en defensiv spelare som inte gjort mycket mer än säkerhetspassningar. En diamant mot det låga försvaret kändes inte heller särskilt smart. Men tur är väl det att Rodgers har bättre koll än jag. Han flyttade upp ytterbackarna väldigt högt för att fortfarande hota på kanterna och det fick önskad effekt:
Lucas, hittar Flanagan med en genomskärare av högsta märke!Flanno rivs ner av Adrian i WH målet. Straff igen, inte lika solklar som den första men heller inte en billigt dömd sådan. Gerrard byter hörn och sätter dit den stenhårt till 1-2.
Ganska otippat att det är duon Lucas och Flanagan som står för avgörande 1-2 målet. Kul att det är fler som bidrar i offensiven! Lucas gjorde förövrigt ett bra inhopp med flera fina passningar och hårt jobb hemåt. Han kan bli viktig mot City, med sin tuffhet och rutin. Lille Coutinho kan få det tufft mot Yaya och Fernandinho och då kan det vara läge att sätta in Lucas igen.

I övrigt vill jag nämna Sterling som återigen visade att han har stora kvaliteter som 10:a. Han smekte fram flera öppnande passningar sista halvtimmen och stod för mycket rörlighet och fart. Skrtel och Sakho ska också ha beröm för hur de tog bort Caroll och resten av WH anfallsförsök på ett föredömligt sätt, förutom 1-1 situationen då.

Slutligen vill jag bara säga Tack Liverpool FC för alla underbara ögonblick ni givit oss fans den här säsongen. Hur det än går i titelracet kommer jag aldrig att glömma den här säsongen!
O Tack Luis Suarez! Tack för alla magiska nummer du bjudit oss på! I dag fyra riktiga godbitar. Vi avslutar med den sista i 84:minuten
På Sterlings passning klipper han till direkt med högeryttersida. Inte en kanon utan ett känsligt lobbskott som träffar ribban i bortre hörnet. Med yttersidan, han är inte på riktigt den karln!
Återigen får han ut magi av väldigt lite... Med lite marginaler med sig hade Suarez gjort två drömmål i dag. Men men vi fick med oss våra tre poäng och tog tillbaka serieledningen! Vad mer kan man begära?  =)

Ps: Titta förbi bloggen i morgon om ni inte har något bättre för er, då tänkte jag försöka mig på att visa fördelarna med diamantuppställningen.











5 kommentarer:

Martin sa...

Jag tycker det är frispark Carrolls hand har inget där att göra. Hade han haft nere tassen så hade jag också godkänt målet, tycker ofta att målvakterna är väl skyddade i sådana situationer.
Bara 5 kvar till ligaguld.
Bara älska aldrig hata!!

Grobbelarenheldel sa...

Ja du har en poäng Martin, Caroll slår ju till med armen. Men jag tycker nog ändå att det åtminstone är ett gränsfall... Ja ja ibland tycker vi olika =) Men det handlar ändå om att kontrollera sig, som du är inne på, också!

YNWA på dig mannen!!

Martin sa...

Kolla Carrolls twitter han tycker själv att han borde blivit avblåst!

YNWA på dig oxå!

Grobbelarenheldel sa...

Okej Martin jag ger mig =)

Grobbelarenheldel sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.