lördag 12 april 2014

Taktiska nycklar mot City

Jag tänkte vi skulle kika lite närmare på hur City ska besegras på söndag. Vilka är de taktiska nycklarna till en succé?

Manchester City är liksom Liverpool mycket starka i offensiven. De har gjort 84 mål på 31 matcher. Jag har tittat lite närmare på deras senaste 20 gjorda mål. En sak som står ut är att många av målen kommer till på returer och av mittfältare som fyller på in i boxen. Våra mittfältare och backar får inte släppa markeringen, utan måste hålla markeringen hela vägen in i straffområdet. Silvas ledningsmål mot Arsenal är ett bra exempel på det jag menar:

De två  som sticker ut lite extra i offensiven är mittfältarna David Silva och Yaya Touré. Båda världsspelare som visat väldigt bra form. Silva har på slutet spelat i en nr 10 roll bakom Dzeko. Därifrån har han styrt spelet mästerligt och även gjort ett par mål själv.
Yaya Touré är Citys bästa målskytt den här säsongen med 18 mål. Visserligen har 8 av dem kommit från straffpunkten men det är ändå riktigt starka papper av en mittfältare. Han har hängt dit en rad långskott och flera fantastiska frisparkar utifrån. Det är alltså ytterst viktigt att vårt mittfält och försvar kan plocka upp de här båda herrarna i defensiven.

Manchester City har också väldigt starkt kantspel. Troligtvis får vi se Navas och Zabaleta till höger samt Nasri och Kolarov till vänster. Alla fyra duktiga i offensiven, Zabaleta och Kolarov gillar att fylla på och komma på överlapp. Särskilt Kolarov har visat väldigt god form sista tiden med flera perfekta inlägg som anfallarna bara haft att stänka dit. På den kanten är jag dock inte så orolig för vårt försvar. Spelar vi 4-3-3 så kommer Johnson att få understöd av Sterling, som visat att han numera är också är väldigt duktig försvarsspelare. På andra kanten däremot kommer Flanagan att få hjälp av Suarez eller Sturridge i defensiven, dessa båda herrar har inte visat samma defensiva skicklighet. När Navas kommer i hög fart, med Zabaleta på rulle behöver Flanagan bra understöd för att inte bli överkörd. Det här är faktorer som talar för att vi kanske borde starta med en 4-4-2 uppställning med diamant på mitten. Henderson och Allen/Lucas skulle kunna ge bra understöd åt varsin kant och därmed neutralisera det hotet. Fast jag är dock inne på att vi skulle prova en annan taktik i första halvlek.

Anfall är bästa försvar

De gånger City haft störst problem är när de utsatts för högt press spel. Barcelona lyckades t.ex. störde dem rejält med sin helplans press. Spelar vi 4-3-3 med en offensiv triangel uppställning skulle vi kunna pressa City till misstag och återvinna bollen i tidigt skede. I de lägena är de väldigt sårbara i djupled. Kompany är den enda i backlinjen som kan betraktas som snabb, övriga tre kommer att få det tufft att hänga med våra tre S på topp. Så här skulle jag formera laget:
Jag har valt Allen före Lucas och Coutinho, med tanke på den arbetskapacitet han besitter. Han kommer orka med den rollen bäst av de tre. Det ställs nämligen väldigt stora krav på löpkapacitet för de som spelar i de offensiva mittfältsrollerna. De ska orka pressa hårt i offensiven och måste även orka jobba hem för att ge understöd till Gerrard de gånger motståndarna klarar av att spela sig ur pressen. 

Optimist som jag är så hoppas jag på ledning med två bollar i paus. Support & Believe har blivit nåt slags mantra i mitt huvud, vilket inte är så konstigt efter de makalösa framgångar laget i mitt hjärta haft den här säsongen. 

Sen i andra halvlek kan vi ändra om till en mer defensiv uppställning. Sturridge ut och Lucas in. Tänker mig en sån här formering:
(4-2-3-1)
En mycket stark uppställning defensivt. Inte heller ofarlig framåt, Suarez och Sterling är ju blixtrande snabba i omställningsspelet.
2-0 i paus och 3-1 som slutresultat, låter bra va?

//YNWA på er



Inga kommentarer: