fredag 4 april 2014

Taktiska tankar inför West Ham-Liverpool


På söndag smäller det igen. Bortamatch mot Hammers på Upton Park. Ett West Ham som parkerar på 11:e plats i tabellen och kommer med två raka segrar i bagaget. Nu senast slog de Sunderland med 2-1 hemma, 1-0 målet gjordes förövrigt av förre Liverpoolspelaren Andy Caroll. I laget finns även Stewart Downing och Joe Cole som även de köptes från vårt kära LFC. West Ham har med andra ord blivit någon slags uppsamlare av LFC:s "andrahandssortering". Nä då nu överdrev jag lite. Alla tre har ju landslagsmeriter så det är ju klart att de besitter en del kvaliteter. Downing och Caroll passade inte in i Brendan Rodgers tekniska och fartfyllda fotbollsfilosofi. I West Ham däremot passar de utmärkt in. West Hams coach Sam Allardyce spelar en fysisk fotboll och bygger mycket av sitt spel på att nå in med höjdbollar till Caroll som i mitt tycke är ligans bästa huvudspelare. West Ham spelar mycket mindre genom sitt innermittfält än många andra lag. Antingen försöker de nå Caroll tidigt med långbollar eller också försöker de komma runt på kanterna och nå in med inlägg till honom. Här passar Downing väldigt bra in, som framförallt är löpstark och duktig på att komma till inlägg med sin precisa vänsterfot.

Med det i bakhuvudet tycker jag Liverpool ska ställa upp med en 4-3-3(eller 4-1-2-3 om man vill bryta ner det lite till) uppställning. När West Ham har kontroll på bollen i backlinjen, tycker jag nämligen att vi då effektivast kan skära av deras uppspelsvägar ut mot kanterna. Så här tänker jag mig att det skulle se ut:

Sterling och Suarez faller hem lite och täcker uppspelsvägarna ut till ytterbackarna. Henderson och Coutinho är också beredda att täcka av uppspel mot West Hams yttrar ifall de försöker spela via mittfältet. Sturridge har i huvuduppgift att sätta press på mittbackarna om de försöker avancera fram själva i banan.

Som ni ser på på grafiken har jag lagt in Sakho i startelvan. Helt säkert kommer Rodgers fortsätta med Agger i mittlåset. Vårt försvar har släppt in ett mål på senaste fyra matcherna, så det är väl fullt naturligt att han behåller sin plats. Jag är dock övertygad att mot Caroll kommer Agger att få det extremt tufft i luftduellerna. Sakho skulle klara sig mycket bättre i duellspelet med sin tuffhet. Med Sakho som är betydligt snabbare än Agger skulle det också funka mycket bättre att trycka upp backlinjen lite, vilket jag tror vi skulle kunna tjäna mycket på. Kan vi få upp Andy Carolls utgångsposition högre upp i banan, kommer hans roll att sättas en del ur spel. Han gillar att nicka bollen tillbaka till sina medspelare som fyller på bakifrån. Högre upp i banan kommer de bollarna som jag ser det att bli mindre vägvinnande. Vi kommer också att få lättare att stänga ytor i West Hams uppspel med ett kompaktare lag. Gör vi det bra, så kommer vi snabbare att kunna återerövra bollen och gå till motattack. Risken med en hög backlinje är ju att bli straffad i djupled, så som Tottenham blev mot oss( 9-0 på två matcher).
West Hams lag innehåller dock inte direkt några Pirlo eler Gerrard typer, så farliga djupledsbollar bakom backlinjen behöver vi nog inte vara jätterädda för. Caroll är heller ingen djupledsspelare, men Downing och Diame är inte oävna på den punkten, så det skulle ändå kännas skönt med Sakhos snabbhet i försvarsuppställningen ifall Caroll lyckas med nån bra skarvnick eller nåt.

Caroll är så dominant i höjdspelet att han ofta inte bara vinner duellerna, utan också kan adressera bollen till en medspelare. En medspelare som ofta fyller på in i straffområdet är lagkaptenen Kevin Nolan. Han gör det med bra timing och är säker i sina avslutningar, helt klart en spelare Gerrard/Hendo måste plocka upp. Här är ett klipp som visar vad jag menar:
http://www.viasatsport.se/videoklipp/fotboll/nolan-ger-west-ham-ledningen-pa-volley/
Överhuvudtaget så gäller det att markeringsspelet sitter, särskilt på fasta situationer. Inte titta på bollen, vilket varit vår stora brist, utan att alla följer sin markering hela vägen i situationen.


I övrigt så utgick West Hams högerback Mccartney efter paus i deras senaste match mot Sunderland. Det har snackats om att han dragit på sig en sträckning. Jag tar upp detta för att hans ersättare Pablo Armero, visade upp fina offensiva kvaliteter men också stora brister i positionsspelet. Startar Armero på högerbacken på söndag, tror jag Sterling kommer få stora ytor att jobba med. Å visar Sterling samma form som senast, då kommer det straffa sig hårt för West Ham att ge honom för stort svängrum.

Trots alla defensiva nycklar jag tagit upp i det här inlägget är jag övertygad om att vårt kära LFC har en bra chans att avgå med segern.
Spelar våra röda hjältar lika fokuserat och med samma rörelse o fart som vi blivit bortskämda med på slutet, så bör segern bli odiskutabel.

Det skulle vara otroligt skönt om vi kunde avgöra matchen innan paus så att Rodgers kan plocka av Gerrard i god tid. Det vore väldigt illa om han drog på sig ett gult kort till och blir avstängd mot City och Norwich. Särskilt mot City behöver vi hans rutin och kvaliteter.
Jag tycker mig även se att Sturridge börjar bli lite sliten. Han glänser inte på samma sätt som förut och nu senast gjorde han nog sin sämsta match för säsongen. Helst skulle jag vilja se honom vila hela matchen, men spelarna som står på kö bakom verkar iskalla formmässigt så det lär det nog inte bli tal om. Men vid en klar ledning så skulle han kunna få kliva av sista halvtimmen. Vi behöver Sturridge i toppform mot City nästa vecka. Efter tre matcher på 8 dagar har han nu i alla fall fått vila en vecka och det kanske gör susen.

Mitt Tips:
1-3
Caroll för Hammers
Johnson och Suarez x2 för "The Reds"



Inga kommentarer: