onsdag 30 april 2014

Tänkbara nyförvärv del 1. Vänsterbackar

Vänsterbacksplatsen är nog den position Liverpool FC främst behöver förstärka till nästa år. Brendan Rodgers satte inför säsongen sitt förtroende till Luis Enrique och Aly Cissokho på den positionen. Luis Enrique har dock varit borta merparten av säsongen med sin segdragna knäskada. Inlånade Aly Cissokho har inte heller haft någon vidare säsong. Cissokhos bolltouch och teknik har visat sig vara alldeles för undermålig. Jon Flanagan är den som istället lagt beslag på vänsterbacksplatsen i Enriques frånvaro. Han har gjort en sensationellt bra säsong i LFC tröjan. Men med något enstaka undantag är det i defensiven han tillfört laget något. När vi i en match som den mot Chelsea jagar kvittering, så är ytterbackarnas offensiva kvaliteter väldigt viktiga. När ett lag parkerar bussen i eget straffområde, är det vitalt att ytterbackarna kommer med i offensiven och hotar både en mot en och i djupled. Dels är Flanagan högerfotad och har egentligen sin naturliga plats till höger. Sen är hans teknik helt enkelt för begränsad för att utgöra ett allvarligt hot mot topplag som Chelsea. Om vi vill vara med och leka med de stora grabbarna i CL nästa år behöver vi förstärka på den här positionen. Jag skulle framförallt förorda de här två killarna som bra transfermål:

En snabb och tekniskt väldigt duktig vänsterback som även kan spela yttermittfältare. Just det faktum att han kan spela på flera platser gör honom extra intressant. Brendan Rodgers har visat att han ofta anpassar taktik och uppställning efter motståndet. Det kräver spelare som är flexibla och mångsidiga. Liverpool FC har inte heller de ekonomiska musklerna att på ett år bygga en jättebred trupp av klass. Då krävs det att spelarna man har klarar av att spela även på andra platser för att täcka upp när det blir mycket skador.



En annan vänsterback jag hoppas Brendan Rodgers har med i tankarna inför nästa säsong är:


Rodriguez är en väldigt duktig passningsspelare och har trots sin ungdom visat upp ett moget och stabilt försvarsspel. Hans inlägg och frisparkar med vänsterfoten är av väldigt hög klass. I år har han varit en av Bundesligas allra bästa ytterbackar. Rodriguez kan även han spela yttermittfältare om det behövs. Han skulle också vara ett mycket bra alternativ, om en ett dyrare sådant om man ser till värderingen på spelarna.



Emre Can Bayer 04 Leverkusen skulle också kunna vara ett alternativ för LFC. Senaste månaden har han nämnts som ett tänkbart transfermål för Rodgers. Jag har själv dålig koll på Emre men en god vän till mig, Emil Pagrot som följer Bundesliga noga, beskriver Emre så här:  "Han är framförallt väldigt mångsidig, kan spela Cdm, Cm, Vb, Mb, Vy men fortfarande spela bra, jag tycker han är bäst som vänsterback." "Hans styrkor i spelet är att han är väldigt bra på att dribbla för att spela så långt bak i banan. Han är även modig i sitt spel vilket ibland leder till underbara långbollar men även ganska många misslyckade sådana. Passningarna kommer dock säkert bli bättre med åldern." "Jag hade valt Rodriguez framför Emre för att han är säkrare i sitt spel, men har även kommit längre i sin utveckling, kan dock bli dyr om Wolfsburg når Champions League."


Marcel Schmelzer i Borussia Dortmund är ett annat namn som det ryktats om. En 26 årig ytterback av hög klass, som imponerat under säsongen. Men där är jag ytterst tveksam. Kolla in Schmelzers skadehistorik sista åren:
Behöver väl egentligen inte kommenteras mer än så...
Luke Shaw från Southampton är ett annat namn som nämnts i ryktescirkusen. Han är också en mycket lovande ytterback som jag absolut skulle kunna tänka mig se i Liverpool tröjan. Jag tycker dock inte att Shaw är lika vass offensivt som Moreno och Rodriguez, så han står för mig lite bakom dessa.
Fabio Coentrao och Ashley Cole är andra namn som nämnts som tänkbara nyförvärv. Jag tycker dock inte vi ska satsa på några 33 åringar, det är för kortsiktigt tänk så Cole går bort för mig. 26 årige Fabio Coentrao som spelar i Real Madrid, skulle såklart vara en bra förstärkning, men jag håller det som ganska orealistiskt att Real släpper honom. Han har 3 år kvar på sitt kontrakt och är en viktig kugge i Ancelottis lagbygge.

Kan Ayre lyckas köpa loss någon av Moreno eller Rodriguez och ha kvar Enrique och Flanno som backup spelare, skulle i alla fall jag vara nöjd. Om pengarna räcker till (det är ju många luckor som ska fyllas i vår tunna trupp) så skulle jag välja Rodriguez i första hand. Han känns som ett säkrare alternativ defensivt.

Vad tycker ni? Vilka spelare vill ni se på vänsterbacken i Liverpool nästa säsong?

//YNWA








2 kommentarer:

Anonym sa...

Med en bra försäsong kan vi räkna med Enrique som första alternativ nästa säsong. Sedan har vi Flanno som kan vika både till höger och vänster. Jag skulle dock värva en talang utan motstycke och det till ett billigt pris: Jere Uronen, lägg i minnet hans namn. Killen har även internationell erfarenhet både med klubblaget och landslaget. Kan bli i klass med Sami Hyppiä.

Grobbelarenheldel sa...

José Enrique har en väldigt hög högsta nivå, men jag kan tycka att han är väl ojämn för att vara ett perfekt alternativ. Men med en bra utmanare om platsen tror jag han kan växa och höja sig. Flanno tycker jag är en riktigt bra truppspelare, men han är lite begränsad offensivt, så jag ser honom bara som ett defensivt alternativ på ytterbacken, inte startman.Jag har inte sett mycket av Uronen, men har hört att han är en stor talang. Kanske lite väl tidigt att ta klivet in i LFC:s A-lag redan till hösten. Men som sagt jag har sett för lite för att uttala mig. Tack för tipset ska hålla ett öga på honom, när möjlighet ges.