lördag 15 mars 2014

Så ska Scumsen besegras imorgon!

I det här inlägget tänkte jag fokusera lite på mina nycklar  till hur Liverpool ska besegra Manchester United i morgon. Vi börjar med försvarsspelet.

Manchester United har fått en hel del kritik för sitt ganska enformiga anfallsspel. United har länge varit ett lag som satsat mycket på att komma runt på kanterna. Beckham, Giggs, Valencia och Young är några yttrar som bidragit till Uniteds stora framgångar senaste decenniet. I år har det här med att anfalla på kanterna dragits till sin spets. I matchen mot Fulham t.ex. skickade Scumsen in hela 81 inlägg i jakten på 3 poäng. En taktik som inte visade sig särskilt lyckosam då endast 18 stycken nådde en medspelare och United bara fick med sig en poäng (2-2 slutade matchen). Jag tror dock inte det är en medveten taktik av Moyes att bara använda kanterna. Det känns mera som att de försöker i mitten, men saknar kreativitet och fart i spelet och kör fast vilket tvingar dem ut på kanterna. Innermittfältare som Carrick och Cleverly som var två stora utropstecken i Uniteds mästarlag förra året, har inte alls kommit upp i samma nivå den här säsongen. Lägg därtill att dyra förvärv som Fellaini och Kagawa (förra säsongen) inte alls hittat rätt i klubben, så ser man att innermittfältet är en lagdel som klickat för United i år både offensivt och defensivt.
Kantspel och inlägg är dock inget som passar LFC särskilt bra. Jag har flera gånger tidigare i den här bloggen tagit upp våra brister i markeringsspelet på inlägg. Agger och Johnson har väldigt stora brister på den punkten. Mignolet har också visat att hans stora svaghet som målvakt är pondusen i luftrummet. Han står ofta kvar på linjen istället för att agera resolut på inlägg, vilket gör jobbet ännu svårare för försvararna. Skrtel har ju vid ett par tillfällen också schabblat in ett par bollar i eget mål på inlägg som Mignolet borde gått ut och avvärjt istället. I min bok är det här den allra viktigaste pusselbiten i defensiven för LFC att lösa i morgon. Vilka taktiska åtgärder kan B.R då ta till för att hantera det här hotet så bra som möjligt då? Jag vill peka på två saker:

Understöd åt ytterbackarna

Med en defensivt uppställd mittfältsdiamant, med två sittande mittfältare kan ytterbackarna få bra understöd. Då kan Gerrard och Hendo ge understöd åt varsin kant i defensiven. Får Johnson och Flanagan understöd av både en ytterforward och en innermittfältare på sina respektive kanter så kommer vi göra det mycket svårare för United att komma runt till bra inläggslägen.

Sakho in i startelvan

Det skulle kännas mycket tryggare om Sakho tog plats i mittförsvaret i morgon istället för Agger. Sakho är utan tvekan vår bästa mittback när det kommer till dueller i luftrummet defensivt. För Agger är det lite tvärtom då han är både dålig på att markera och lite klenare i det fysiska spelet. Mittbackar brukar dock sällan petas av taktiska skäl, utan bara om de gjort bort sig. Liverpool kommer ju från en hållen nolla borta mot Southampton och det skulle nog höjas en del ögonbryn om B.R valde att peta vicekapten Agger till förmån för Sakho från start. Det skulle det nog tolkas av många som en tydlig markering av B.R, att Sakho är hans nya nummer ett på vänstra mittbacksplatsen. Ni vet ju vid det här laget att jag länge varit en förespråkare för just denna förändring, så jag håller tummarna(troligtvis förgäves) för att det blir verklighet i morgon.


Offensiven

Ligans bästa lag offensivt behöver kanske inte så mycket råd för hur de ska göra mål. Jag har dock tittat lite närmare på vad United släppt till mest mål på senaste 10 matcherna. Det är tydligt att såväl mittbackar som innermittfältare har problem med positionsspelet. Stor del av målen som United släppt in, kommer från skott strax utanför straffområdet. Där United har fasligt svårt att komma in i press på bollhållaren och täcka/blockera skott. Vilket beror på att mittbackarna sjunker lite för lågt och innermittfältarna slarvar en hel del med att täcka av ytorna framför backlinjen. Jag ser gärna att Liverpool inte släpper kantspelet helt utan att Suarez och Sterling jobbar brett och med sin fart och teknik kan ta sig fram för att sen hitta inspel snett inåt bakåt där jag tror det kommer uppenbara sig stora ytor för t.ex. Hendo, Gerrard och Coutinho.
Jag är dock inte helt övertygad om att B.R kommer satsa fullt ut på kantspelet. För mig är det inte alls säkert att vi får se någon 4-2-3-1 eller 4-1-4-1 uppställning den här gången. Jag är inne på att han kommer satsa mycket på att ligga rätt i positionerna defensivt och sen försöka kontra sönder motståndarna. Med en annan mindre vanlig uppställning...

Men det tar vi i morgon... 
Nu ska jag krypa till kojs och njuta lite av att Chelsea torskade mot Villa och att det lilla hoppet om en ligatitel i år fortfarande finns där. O sen drömma om en stor Seger mot avskummen i morgon som skulle göra det hoppet mycket större =)






Inga kommentarer: