lördag 18 januari 2014

Det här vill jag se i dagens match

LFC-Aston Villa på papperet en match som vi bör vinna i alla fall 7-8 gånger av 10. Särskilt om beräknar dagsform, hemma och bortaform för respektive lag så är vi stora favoriter. Tänkte skriva lite om vad jag särskilt vill se från "The Reds" idag:
1) Åtminstone gryende form på våra ytterbackar
Jag utgår från att Rodgers fortsätter med 4-3-3(även fast jag hoppas på 3-5-2 så vi kan slopa åtminstone en av de två formsvagaste ytterbackarna i ligan). Johnson och Cissokho måste upp ur sin djupa formsvacka snarast, den nivå de hållit på slutet är under all kritik. Båda har egentligen fått alldeles för många chanser, särskilt Johnson som inte ens ser särskilt motiverad ut. Han skulle verkligen behöva lite mer konkurrens. Tänk om Rodgers hade lite guts och kunde peta honom ett par matcher så han förstår vad som gäller, men Johnson har under hela Rodgers tid varit helig i startelvan.
Om inte bättring sker idag så säjer jag SÄLJ!! Vi kan lika gärna spela med Toure eller Flanno på högerbacken resten av våren, Johnson bidrar ju ändå inte med nåt konstruktivt i den formen han är i nu.



2) Samarbetet mellan mittfält och försvar
Gerrard såg ganska vilsen ut i sin roll som ankare förra matchen. Jag tyckte mig se att han och mittbackarna tvekade lite i en del situationer och att det blev en del farligheter pga det. Vi måste bli bättre på att stänga till bakåt. Vi har tappat väldigt många ledningar den här säsongen och behöver bli lite mindre tveksamma och mycket mer beslutsamma i försvarsspelet. Vi har bland annat släppt in en hel del mål som uppkommit när varken sittande mittfältare eller mittbackar kommit upp i press precis utanför straffområdet. För många skott har fått avlossas därifrån utan täckning eller åtminstone ordentlig störning av skytten. Ett bra exempel på detta var Charlie Adams mål senast. Vi tvekade lite i första läget, och förlorar duellen och sen får han alldeles för mycket tid på sig för att ladda kanonen.

3) Huvudspel och målvaktsspel på fasta situationer och inlägg
Ett genomgående problem den här säsongen såväl som förra säsongen är markeringsspelet på inlägg och fasta situationer. Vi släpper in alldeles för mycket mål på sådana situationer. Agger och Johnson har jag senaste två åren svurit åt väldigt många gånger när de inte varit tillräckligt varsamma. I år har även Gerrard tappat markering två gånger och Toure tappade Crouch nu senast. Jag vet att det är svårt att försvara sig mot riktigt vasst slagna frisparkar och hörnor men Liverpool släpper in alldeles för mycket sådana mål för att det ska vara godkänt. På sistone tycker jag även Mignolet börjat bli lite tveksam i luftrummet på dessa bollar. Han måste bli lite mer beslutsam och ta för sig mer. Skrtel är väl den som verkligen inte tar för lätt på markering av sin gubbe, där har vi å andra sidan haft lite flyt att domarna inte sett hans rejäla tröjdragningar som man knappast skulle ha gnällt på domaren för om det blivit straff. Jag gillar hur han går in för uppgiften men han måste bli lite smidigare o kolla lite på vart bollen är på väg också. Killen har ju dragit ner spelare som inte ens skulle vart nära bollen på ett par hörnor sista matcherna.
Med en trebackslinje skulle vi få in tre mittbackar som kan nicka och markera på fasta(Johnson som nu är tredje markeringsspelare är ju bedrövlig på det). Sakho är nog vår bästa på detta och det ska inte underskattas. Jag vill också se en bättre organisation av markering på fasta situationer, det måste vara glasklart vem som markerar vem. Annars det klassiska va på tå, ligg på rätt sida och tveka inte utan spela resolut.


Jag känner mig så trygg med vårt anfallsspel så jag tänker inte ens ta upp det som en punkt. Vi skapar och gör så många mål som behövs(Suarez och Sturridge) för att vinna alla matcher.
Här är min startelva
3-5-2
                                                Mignolet
                                      Toure, Skrtel, Sakho
                            Sterling, Gerrard, Henderson, Allen, Coutinho
                                          Sturridge, Suarez

Med denna hyperoffensiva startelva kör vi över Aston Villa i första halvlek och kan sen stänga matchen i andra med byten på Coutinho mot Cissokho och Allen mot Lucas. Där vi går ner till 4-4-2 med hendo på vänsterkanten. Sista bytet blir Sturridge mot Aspas då Sturre inte är redo för 90 min ännu och Aspas visade gryende form i FA-Cupen sist och behöver hållas igång ifall det blir skador eller avstängningar på våra ess därframme.
5-1 är mitt tips(dröm i alla fall =)

Inga kommentarer: