lördag 18 januari 2014

Matchanalys LFC-VILLA

Jamen herregud vilken plattmatch...
Vet inte vart jag ska börja i allt elände. Börjar därför med en analys av mitt inlägg "Det här vill jag se i match"
1) Åtminstone gryende form på våra ytterbackar
Analys: Cissokho visade ingen som helst form överhuvudtaget. Skrämmande att vi inte har nått bättre att sätta in. Det här är en plats vi MÅSTE få in förstärkning på. På andra sidan började Johnson lika uselt som vanligt. Han fick sen en otacksam uppgift att spela i en trebackslinje, vilket jag aldrig sett honom göra förut. Där skötte han defensiven okej med tanke på det. 0-2 målet tror jag han har koll på och nickar bort om inte Mignolet bestämmer sig för att gå ut och hänga tvätt precis just när bollen kommer. På minussidan kommer återigen en slarvig markering på en fast situation som höll på att kosta oss alla poäng. I en trebackslinje ser jag ingen vits med att ha honom med annars, han har ju aldrig varit nån grym positionsspelare och medioker huvudspelare är han också. O det som brukade vara hans signum offensiven har han ju ingen nytta av där om han nån gång skulle finna den egenskapen igen.
Då Sterling förbättrat sin defensiv mycket under året, tycker jag han går före som wingback på den sidan alla dar i veckan, så jag säger bänk, bänk, bänk o sen kanske en sista chans att visa att han vill vara kvar i tröjan nästa säsong.
Luke Shaw om det bara går att få loss honom så fixa det, fixa det. Ni får 150 mille och Johnson, Cissokho och Moses på köpet(vet inte om man kan ge bort lånespelare men ändå=).

2) Samarbetet mellan mittfält och försvar
Direkt efter matchen kändes det som jag jinxade hela skiten för alla mina punkter jag ville se fick jag för fan nerkörda rätt i halsen. O allra tydligast var nog den här punkten.
Oj oj oj vad snurrigt det var i 4-4-2 uppställningen. Något som Gerrard, Touré och Skrtel är uppväxta med sen barnsben, man måste kunna begära mer av dem. Gerrard kom helt snett in i matchen och var bedrövligt dålig, Toure och Skrtel höll på att redan efter 1 minut orsaka ett baklängesmål med en tydlig kommunikationsmiss. Långbollen kommer tydligt över på Skrtels sida, Toure får för sig för sent att han ska stöta upp på den o hinner inte alls upp i duellen, vilket gör att Benteke ostört kan skarva den och friställa Agbonlahor som sen bränner när Mignolet kommer ut stort. Alla redan då börjar man ju ana oråd...o visst fan blev det problem... Toure är för långsam mot Agbonlahor och släpper till det farliga inlägget till 0-1, Gerrard följer Weimann från mitten i markering men när inlägget kommer har han tappat bort Weimann helt och tittar boll som värsta amatören. Så Weimann kan som enda Villa Spelare stöta in bollen ostörd.
Sammanfattningsvis så kan vi nog säga att vi inte är redo för 4-4-2 utan Lucas. Vi kan också fastslå att Gerrard inte på långa vägar är redo att spela så djupt i banan i alla fall inte utan Lucas att hålla i handen. Om Lucas skada är allvarlig så är en defensiv mittfältare ett ännu viktigare transfermål än en ytterback.

3) Huvudspel och Målvaktsspel på fasta situationer och inlägg
Johnsons markeringsmiss på hörnan har jag redan nämnt. 0-2 målet får Mignolet helt klart ta på sig, han tvekar på linjen igen och kommer inte ut beslutsamt, vilket återigen visar att det är något han måste förbättra.
Räknar man Långbollen som Toure gör bort sig på så drar vi alltså på oss 3 jättechanser för motståndarlaget under den här rubriken. Det duger inte!! Sakho är efterlängtad, då han varit vår klart bästa back tillsammans med Skrtel på den här punkten. Jag har tidigare nämnt den stora fördelen med en 3 backslinje att vi då får in en mittback till som kan hjälpa till på fasta situationer med markering, Johnson kan inte ha det ansvaret längre så är det bara.

Jag hittade i alla fall några ljusglimtar som vi kan ta med oss:

  • Gerrard visade i andra halvlek att han fortfarande kan göra skillnad. Ett par helt magiska långbollar låg bakom bland annat kvitteringen.
  • Sterling ser fortsatt het ut, utmanar med fart och skapar en hel del.
  • Henderson är numera stabil + magisk klacktouch till 1-2 
  • SaS är med och gör mål och straff, de levererar trots att de nästan inte får något vettigt att jobba med.
  • Vi får med oss 1 poäng i en riktig plattmatch.
  • Henry på läktaren fick nu det kastat rätt i ansiktet, det här laget behöver åtminstone en ytterback och defensiv mittfältare av klass om det ska bli något CL i vår.


Inga kommentarer: