onsdag 29 januari 2014

Konoplyanka pusselbiten som fattas?

Jag har själv inte sett så mycket av Konoplyanka att jag kan säga bu eller bä. När jag hittade den här artikeln så fick jag dock en väldigt positiv känsla. 
Han verkar både visat klass under en längre tid och vara en hårt arbetande ytter som tar ansvar hemåt. Det känns helt klart som en mindre risk att hämta in en spelare som under en längre tid presterat på hög nivå. Det andra jag tänker på är att det skulle kunna lösa Rodgers problem med att hitta ett bra spelsystem med naturliga roller åt både Suarez och Sturridge. Det jag tänker på är att det inte är helt naturligt att spela en av dem som ytterforward. Offensivt är det inga problem då de kan ha ganska fria roller, det är i defensiven det är lite riskabelt. Det har funkat bra i senaste matcherna, men det har nog i ärlighetens namn mest berott på motståndet. Evertons högerback Stones innebar inget direkt hot offensivt, vilket gjorde att SAS inte behövde ta hemjobbet fullt ut. I matcher mot bättre motstånd kommer det nog att straffa sig att spela med nån av dem på kanten. Med Konoplyanka får vi in den sista pusselbiten som gör att vi kan gå över på 3-5-2. Sterling klarar en wingback roll galant alla redan och med Konoplyanka tror jag vi får en en spelare som skulle passa perfekt på andra wingbacken. Då kan SAS spela centralt båda två. Vi får också in en tredje innermittfältare som är nödvändigt för att hålla balansen i laget. Det är klart att en 3-5-2 har sina brister. Offensivt så blir ju wingbackarna lite ensamma på sina kanter, det kommer inga ytterbackar på överlapp. Men en Cissokhos eller Flanagan på överlapp kan man lika gärna vara utan...

Vad tycker ni?

Inga kommentarer: