tisdag 25 februari 2014

Självförtroendets hjälpa eller stjälpa

Jag har alltid varit fascinerad över hur stor påverkan det psykologiska har på en idrottsprestation. Otaliga är de gånger jag sett en matchbild svänga helt efter ett mål i en fotbollsmatch. Lika ofta har man sett lag helt underlägsna på papperet slå en motståndare på vilja och motivation. 
Jag har valt det här ämnet idag för att jag på senaste tiden tänkt mycket på hur Lfc:s prestationer påverkats av den psykologiska faktorn.
I matcher som derbyt hemma mot Everton har vi fått se enorma prestationer, där hela laget spelat oerhört fokuserat. I andra matcher som veckan före mot Villa hemma och veckan efter borta mot WBA har vi fått se mycket sämre prestationer. Min åsikt är att det mycket handlat om sämre mental inställning. Inför ett jätteviktigt derby mot rivalen som också är en av huvudkonkurrenterna i ligan är det inte svårt att hitta100% fokus och hålla den i 90 minuter. I en bortamatch mot WBA en vecka senare, ett på papperet mycket sämre lag, så kan det vara svårare. Självförtroendet efter en toppmatch som mot Everton eller Arsenal, riskerar att vara för stort. I PL är alla lag så pass bra att bara en liten underskattning av motståndet straffar sig. Dribbla en spelare för mycket, eller bara vara en aning nonchalant när man slår en passning, eller att hålla i bollen en aning för länge är exempel på hur underskattning kan ta sig uttryck i en fotbollsmatch. Alla där här exemplena fick vi se prov på i matchen mot WBA. Vi lyckades då trots alla träbens självmål, få med oss en poäng. Att vi reste oss och lyckades kvittera berodde i och för sig säkert också på att vi hade självförtroendet och vetskapen om att vi är väldigt starka offensivt.
I hemmamatchen mot Swansea kunde man tydligt se samma mönster som mot WBA. Vi tog en väldigt tidig ledning och det såg ut som att laget slappnade av lite för mycket. Alla exempel som jag tog upp ovan dök upp igen. Vi fick även se forwards som inte gjorde sitt jobb fullt ut i press spelet. Vi fick se mittfältare som klev framåt och försökte pressa Swansea spelare utan understöd trots att Swansea hade full kontroll på bollen. En väldigt stor kontrast mot matcherna mot Everton och Arsenal, där vi höll i hop laget och inte förivrade oss i press spelet. Vi inväntade våra lägen att pressa och gjorde det då med hela laget.
Jag fick känslan av att killarna tänkte något i stil med"Skönt med 1-0 tidigt, nu vinner vi det här lätt", med minnen från hur vi tidigare krossat bl.a. Everton och Arsenal på Anfield. 
Vips så var den så sköna 2-0 ledningen borta och Swansea hade kvitterat. Återigen reste vi oss dock två gånger om och bärgade en 4-3 seger, vilket likt kvitteringen mot WBA och vinstmålet på stopptid mot Fulham såklart också hade med självförtroendet att göra.
Det jag försöker säga är att Självförtroende både kan hjälpa och stjälpa ett lag. Det måste finnas en tro och trygghet i det man gör, det är då man når resultat. Under Alex Ferguson eran i Man United var de mästare på att avgöra matcher på slutet, de hade en tro och trygghet i att det här fixar vi. Men självförtroendet får inte bli så stort att det påverkar omdömet på planen. Vi måste fortfarande ha kvar en hundraprocentig respekt för motståndet och kunna hålla fullt fokus på uppgiften.

Höj målsättningen

Jag inbillar mig att det faktiskt skulle kunna hjälpa laget att höja målsättningen. Ta sikte på att vinna ligan istället för att jaga en fjärdeplats. Då vi är fyra poäng bakom serieledarna och har två lag till framför oss i tabellen så kommer det säkert att krävas nästan fullt hus i kvarvarande matcher. Det kommer alltså att krävas något alldeles extra i prestationsväg, jag tror den utmaningen skulle vara mer positiv än negativ. Sätt upp en lista med alla kvarvarande matcher ,grönmarkera dem en efter en när vi vunnit(jag vill gärna inbilla mig att det bara blir grönmarkeringar...), för att alla ska se att varje match bara är ett delmål på vägen.
Så länge tendensen till övermod fortsätter i laget skulle jag också vilja att vi tidigt inför varje match går väldigt noggrant går igenom motståndarnas styrkor. Höj vakenheten inför match, visa på att de är en motståndare vi måste ta på fullaste allvar. Det är också viktigt att markera för laget och truppen ordentligt när någon tappar i fokus. Byt ut spelaren direkt. Jag tänker på Coutinho nu senast. Han kunde absolut ha bytts ut redan i paus mot Swansea senast. Han var ju det tydligaste exemplet på en spelare som inte vara 100 % fokuserad på planen. Åtminstone kunde de ha plockat av honom när Allen byttes in.

Samtidigt som jag är lite brydd över vår tendens att tappa respekten för motståndet, är jag väldigt nöjd över att vi sista kvarten lyckas fixa vända på steken och få med oss de tre poängen. Självförtroendet och tryggheten i att vi är starka offensivt och kan göra fyra mål framåt om det krävs är ju väldigt viktig att behålla. Det är alltså en väldigt hårfin balansgång att gå...

Inga kommentarer: