lördag 15 februari 2014

Taktiska funderingar inför Ars-LFC

Liverpools taktik på söndag tror jag är ganska given. Vi kommer fortsätta på det vinnande spåret från senast. Aggressiva när möjlighet till att återerövra bollen ges och blixtsnabba omställningar i djupled.
Mer intressant blir att se hur Arsene Wenger funderar taktiskt inför matchen mot LFC på söndag? Hur ska han undvika samma debacle som senast?
Här är några saker jag tror han kommer vilja förändra.

Attityden hos spelarna

Det som framförallt fällde Arsenal senast var deras lite loja attityd, de tappade bollar i fellägen, var inte på alerten i defensiven. Koscielny och Mertesacker såg inte ut som de riktigt var 100% engagerade och alerta. Vi kommer nog få se riktigt taggade Arsenal spelare som kommer spela väldigt resolut och hårt i närkamperna.

Noggrannhet i uppspelen

Arsenal blev rejält straffade när de slarvade i uppspelen eller stod och drällde med bollen. Wenger kommer kräva säkrare passningar i uppbyggnadsspelet och snabbare förflyttning av bollen för att komma ur Liverpools första press.


Lite lägre backlinje

Jag tror inte Wenger vågar spela med så hög backlinje igen mot Liverpool. De kommer nog att falla hem lite mer för att inte bli straffade i djupet. Hade de haft nån mer mittback av klass tillgänglig(Vermaelen är skadad), hade det nog varit aktuellt att vila Mertesacker till onsdagens CL match och sätta in en snabbare mittback.

Satsa mer på kantspelet 

Jag tror att Wenger kommer spela med Gibbs istället för Monreal på högerbacken. Med två offensivt duktiga ytterbackar kan man överbelasta lite på Luis Suarez kant. Suarez är inte oäven i defensiven, men är framförallt en offensiv kraft. Ibland slarvar han lite i hemjobbet och om Liverpool ställer upp som senast, med Luis på en kant finns det möjlighet att få ett övertag på den kanten. LFC:s ytterbackar Flanagan och Cissokho är inte heller de snabbaste killarna, så det finns möjlighet att komma runt dem. Walcott på vänsterkanten skulle Flanagan få mycket problem med. Kan också tänka mig att Wenger vill spara Özil lite till på onsdag, så det är möjligt att Oxlade-Chamberlain eller Podolski får ta högerkanten.  Å även där skulle vi vara illa ut om t.ex. Cissokho skulle möta Oxlade-Chamberlain.

Om mina taktiska funderingar stämmer så hoppas jag att Rodgers och company även de är med på noterna. Jag skulle t.ex. välja att vila Sturridge från start och flytta upp Suarez i spetsrollen. Dels av skaderisken som jag varit inne på tidigare, men också för att få in en bättre tvåvägs spelare på kanten.
Moses skulle kunna vara ett sådant alternativ. Med Glen Johnson bakom sig skulle de kunna stänga till hyfsat på vänsterkanten. En annan mottaktik LFC skulle kunna använda, är att leta efter avslut utanför straffområdet. Mot en förmodad mer fallande backlinje så bör det bli mycket utrymme för skott i positionen mellan backlinje och mittfält. En taktik vi framgångsrikt använde mot Fulham senast.

7 kommentarer:

Martin sa...

Ingen Moses tack! Kör med Ibe istället!
Suarez som spets är helt riktigt.

Grobbelarenheldel sa...

Jo kanske det, jag är dock lite osäker på Ibe:s defensiva förmåga... Sen känns han lite av en enmans show, släpper inte direkt bollen ofta. Men det är bara i A-laget jag sett honom och det är ju inte många minuter han spelat där, så jag kan ha fel.

Martin sa...

Moses är i mina ögon en STOR besvikelse!

Grobbelarenheldel sa...

Jag håller med. Han var dock bäst på plan i FA-cupen mot Bournemouth. Killen har hög kapacitet, så även om han är inlånad spelare tycker jag det vore bra och ge honom lite speltid. Blir någon av de tre därframme skadad eller avstängd, så är Moses den som kan fylla tomrummet bäst. Han är bra en mot en och en bra avslutare. Men visst han har underpresterat grovt, o det är inte alls säkert att han kan leva upp till sin kapacitet i LFC.

Martin sa...

Han kommer troligtvis inte vara kvar nästa år, därför tycker jag att någon av våra yngre spelare ska lira. Jag trodde mycket på Moses och jag tror oxå att han kan ha det i sig men inte får ut det.
Jag hoppas att han lyckas om han får chansen givetvis han till hör ju oss nu!
Alla med Liverbirden på bröstet ska hyllas och stöttas!

Grobbelarenheldel sa...

Ja det är klart att det är mer långsiktigt rätt att satsa på Ibe eller Teixeira på kanten. Men det finns en liten liten chans att vi kan nå ligatiteln. Å då måste vi för Gerrards skull om inte annat matcha för det. Å Moses har mycket mer rutin o högre nivå när han är i form än våra ungtuppar...

Martin sa...

Tror Gerrard gärna ser Ibe före Moses!
Men skit samma nu går vi för vinst i en.